18.3.07

Anmeldelse: Marvel Spesial nr. 1/2007

Spør en superhelttegneserieleser om hvem som er favorittfiguren, og svaret blir ofte Wolverine. Mutanten fra X-Men er en ekte antihelt med forkjærlighet for slagsmål og slående replikker. Gjennom en rekke opptredener både sammen med mutantgruppen og alene har kanadieren bygget opp en solid fanskare. Fanskaren finnes også her hjemme, og i 2001 og 2002 hadde Wolverine eget hefte. I tillegg har figuren figurert i de ulike heftene med X-Men som er gitt ut her hjemme i Norge. Både i Atlantic Spesial, Prosjekt X, Marvel Spesial, New X-Men og X-Men har Wolverine vært med i både solohistorier og avsnitt der mutanten har opptrådd sammen med X-Men.

Når Schibsted Forlagene velger å gi Wolverine en av hovedrollene i det nye heftet Marvel Spesial, så er ikke første gang tegneseriefiguren får lov til det. En miniserie med Wolverine av Chris Claremont og Frank Miller ble presentert i Marvel Spesiel nr. 1/1987. Tyve år senere er Wolverine nok en gang tilbake i Japan i Marvel Spesial nr. 1/2007. Som følge av hendelser i miniserien House of M, som ikke er gitt ut på norsk, har jervmannen fått minner fra alt han har opplevd gjennom årene. Og det er verken få eller bare hyggelige minner for en som ble født på 1800-tallet. Dermed skal den kanadiske tøffingen ut for å hevne seg på gamle fiender og motstandere. På veien møter han Silver Samurai, og en annerledes kampsekvens klart inspirert av manga er høydepunktet i dette heftet.

Schibsted Forlagene har funnet et perfekt sted å starte publisering av nye Wolverine-historier. Her fremstår tegneseriefiguren som ny, og nye lesere trenger ikke vite noe særlig for å komme inn i historien. For sikkerhets skyld kan forlaget også by på godsaker. Manusforfatter Daniel Way er ikke blant de mest rutinerte, men han kan lage spennende historier. Mesteparten av heftet er fra førstepersonsperspektiv, der vi følger Wolverines tanker omkring det han opplever. Way skildrer mutanten på en utmerket måte, og som manusforfatter er han heller ikke redd for å bruke handling fremfor ord. Daniel Way støtter seg på to rutinerte tegnere. Javier Saltares (skisser) og Mark Texeira (tusj) er i USA best kjent for sin innsats på relanseringen av Ghost Rider på begynnelsen av nittitallet. Her i Norge har tegnerne fått vise seg lite frem, men i Marvel Spesial nr. 1/2007 er det to dyktige og rutinerte tegnere vi møter. Sammen byr de på spennende sidelayout, varierte perspektiver og dyktig håndverk. Visuelt sett er dette blant det bedre av amerikanske superhelttegneserier, og da er det ekstra hyggelig å få se det i norsk språkdrakt.

Marvel Spesial er helt klart det beste av Schibsteds tre første Marvel-hefter. I tillegg til utmerket innhold, kan bladet by på en flott presentasjon. Her går det i glanset papir som får tegninger og farger frem på en glimrende måte. I tillegg har heftet pappomslag, slik som forlaget allerede bruker på M-bladet. Det er et glimrende trekk, som denne anmelder håper også vil spre seg til Spider-Man. Neste nummer av Marvel Spesial er ute i slutten av april, men da er det X-Men som er i fokus. Dermed må norske lesere vente til mai før fortsettelsen av Wolverine-historien kommer. Men det tåler vi!

Marvel Spesial nr. 1/2007
52 sider
39,50 kroner