1.3.07

Anmeldelse: Britisk The Astonishing Spider-Man nr. 148

Marvel-utgivelser i Storbritannia har lange tradisjoner. Det typiske var at de britiske utgivelsene var i svart/hvitt og ble solgt sammen med de amerikanske originalutgavene i kiosker og andre bladforhandlere. Det er mange år siden amerikanske tegneseriehefter flommet over i britiske bladhyller, og interesserer man seg for originalbladene må man ta turen innom spesialbutikker for tegneserier.

For tiden er det den britiske avdelingen av forlaget Panini som har den britiske Marvel-lisensen. Forlaget driver med tegneserier i flere europeiske land, og blant annet er det Panini som byr på Marvel-utgivelser i Tyskland og Italia. I Storbritannia driver Panini både med egenproduksjon av Marvels superhelttegneserier og publisering av amerikansk originalmateriale i egne hefter. Den britiske egenproduksjonen har norske tegneserielesere fått se i Spider-Man Magazine, som Egmont Serieforlaget startet opp i fjor. Paninis øvrige britiske Marvel-blader er varierte og viser bredden i Marveluniverset. Spider-Man, Fantastic Four, Avengers og X-Men har egne hefter, og i tillegg kan forlaget by på flere antologier. I Marvel Legends er det Thor, Captain America og Iron Man som figurerer, mens The Mighty World Of Marvel kan by på Ghost Rider, Wolverine og She-Hulk. Alle utgivelsene er i farger.

The Astonishing Spider-Man er edderkoppheltens britiske tegneseriehefte med utgivelser hver fjerde uke. Heftet er redigert som en antologi, der man både kan lese nyere og eldre serier med Spider-Man. I The Astonishing Spider-Man nr. 148 fra februar 2007 er det del 3 av "Sins Past" fra amerikansk Amazing Spider-Man nr. 511 som er hovedhistorien i bladet. Her er det J. Michael Straczynski (manus) og Mike Deodato (tegning) som forteller historien om Gwen Stacys barn. Denne historien ble utgitt på norsk av Egmont Serieforlaget sommeren 2005, og den er en velfortalt og veltegnet psykologisk thriller forkledd som superhelttegneserie.

Resten av bladet er også velkjent stoff for norske superhelttegneserielesere. Her går Panini tilbake til amerikansk Amazing Spider-Man nr. 344 og 345 fra 1991 med David Michelinie som manusansvarlig. Dette ble trykt i Norge i Edderkoppen i 1993. Tegneransvaret for Michelinie-episodene er delt. I den første historien tegner Erik Larsen, mens Mark Bagley tar seg av resten av heftet. Gjensynet med Michelinie er mest gledelig. Han byr på to actionhistorier med såpeoperapreg. Straczynski er en bedre forteller og med et bedre grep på dialoger og spenningskurver, men like fullt er David Michelinie klart bedre enn mange andre superheltfortellere. Tegningene er ikke like spennende. Her er Erik Larsen i sin verste periode som Todd McFarlane-kopist, og overdrevent tegnede lemmer og merkelige perspektiver preger arbeidet. Mark Bagley, som senere har fått solid, positiv respons for sitt arbeid med Ultimate Spider-Man, er også på McFarlane-linjen, men sidene er renere i layout og figurene er mer realistiske enn i Erik Larsens historie. I tillegg kan det være verdt å nevne at trykken på disse historiene fra begynnelsen av nittitallet virker blass og minner litt om måten Aller Familie-Journal presenterte de første nyutgivelsene av Sølvpilen i 2005. Marvel og Panini må da sitte på bedre originalmateriale enn dette, siden historiene har utmerket trykk-kvalitet i de norske Edderkoppen-bladene fra 1993.

Redaksjonelt sett gjør Panini UK en utmerket jobb med The Astonishing Spider-Man. Her er det et godt og informativt resymé av tidligere handling og et hyggelig forord om innholdet i heftet. I tillegg byr man på en side med leserbrev, som viser at redaksjonen har dyktige skribenter med solid innsikt i Marveluniverset.

The Astonishing Spider-Man er et artig bekjentskap. Dog hadde denne anmelder foretrukket at den britiske redaksjonen hadde brukt mer på plass på nyere historier enn de eldre. Etter hvert som Marvel-kronologien fortsetter, vil Panini UK være akterutseilt i forhold til de moderne grepene Marvel gjør for tiden med for eksempel Civil War. Like fullt gir bladet en positiv følelse, og denne anmelder mener at dersom Schibsted Forlagene går for en tilsvarende redaksjonell løsning som her med de kommende, norske Marvel-heftene, så er det utmerket. Men la oss spare de eldre historiene til spesialutgaver, pocketbøker eller andre bokutgivelser.

The Astonishing Spider-Man nr. 148
USA: Amazing Spider-Man nr. 511 og 344-345
84 sider