9.1.07

Anmeldelse: X-Men nr. 6/2006

X-Men er en favoritt blant mange superheltinteresserte. Mutantene fra Marvel Comics er kjent for intrikate historier og mange spennende karakterer. Ofte betyr dette at en utgivelse med superheltgruppen ikke alltid er like lett å komme inn i, siden det stadig henvises til tidligere handling og tegneseriefigurene i seg selv har lange og noen ganger forvirrende bakgrunnshistorier.

I X-Men nr. 6/2006 finner man en kombinasjon av dette. X-Men-sjefen selv, Chris Claremont, leverer manuskript til fire historier, som utgjør tre forskjellige punkter å forholde seg til. Først ut er den todelte avslutningen av en historie som ble påbegynt i forrige hefte med X-Men. På besøk i Savage Land slåss X-Men og Ka-Zar mot en gruppe øgleskapninger. Deretter kommer et intermezzo som først og fremst er mer filosoferende og melodramatisk, før det hele avsluttes med historie preget av en kombinasjon av action og humor.

Chris Claremont kan sitt håndverk. Det er spennende å lese disse X-Men-historiene, og det er lett å la seg underholde av manusforfatterens verk. Når han i tillegg samarbeider med tegnere som Alan Davis og Mark Farmer i heftets første halvpart, blir resultatet en tegneserie med et flott grafisk uttrykk. Tom Raney og Scott Hanna, som har det kunstneriske ansvaret for resten av bladet, gjør også en dyktig jobb her – akkurat som i Thor-historiene Seriehuset ga ut på norsk i heftet Marvel Superheltene. Dermed blir dette også en oppvisning i flott og kyndig tegnearbeid.

Mens utgivelsen har et utmerket handlingsreferat fra de siste historiene i det norske X-Men-heftet og litt bakgrunnsinformasjon om enkelte av tegneseriefigurene, hadde det gjort seg med mye mer. I denne utgivelsen vrimler det av tegneseriefigurer fra Marvels mutantmenasjeri, og en del av handlingen krever at man faktisk kjenner dem godt. Dermed blir dette først og fremst en utgivelse for de med solid fordypning i Marvel-mutantene – eller som lar det bli utgangspunktet for å skaffe seg den fordypningen.

X-Men nr. 6/2006
100 sider