7.1.07

Anmeldelse: Ultimate Spider-Man nr. 15

Det kan være det er Ultimate Spider-Mans svanesang på norsk vi er vitne til i form av Ultimate Spider-Man nr. 15. Egmont Serieforlagets plan var å legge ned heftet, men det kan det bli en endring på hvis den nye, norske lisenshaveren, Schibsted Forlagene, har tro på Ultimate-versjonen av edderkopphelten.

Som alltid er Ultimate Spider-Man en utmerket superhelttegneserie, og Ultimate Spider-Man nr. 15 er heller ingen skuffelse for leserne. Brian Michael Bendis (manuskript), Mark Bagley (tegning) og tusjeren Scott Hanna har denne gangen fokus på privatpersonen Peter Parker. Etter hendelsene i forrige hefte, er Spider-Man pensjonert, og Parker konsentrerer seg om livet som skoleelev. Men slikt varer ikke lenge i superheltverdenen, og Spider-Man må nok en gang vise seg frem. I dette heftet er det Wolverine og Human Torch som gjester serien, og klart best er historien der Wolverine og Spider-Man bytter kropp, slik at mutanten går inn og overtar Peter Parkers liv. Dette er både morsomt og en annerledes måte å angripe genren på.

Bendis er en dyktig forteller. Han kan lage spenning og underholdning, og en tegner som Mark Bagley holder meget høy standard. Redaksjonelt sett er utgivelsen bra, og Jens E. Røsåsens oversettelse er som vanlig meget god. Også denne gangen følger Egmont Serieforlaget opp med et godt resymé som gir nye lesere et godt utgangspunkt for å komme seg inn i utgivelsen. Det er flott, og forhåpentligvis vil også Schibsted Forlagene følge dette opp i forlagets kommende Marvel-utgivelser.

Ultimate Spider-Man nr. 15
USA: Ultimate Spider-Man nr. 65-69
116 sider