26.12.06

Anmeldelse: Spider-Man nr. 12/2006

Spider-Man har statusen som den mest profilerte superhelten i Norge. Med eget hefte med tittelen Edderkoppen på sekstitallet og fra 1978 til 1993 samt nye utgivelser som Spider-Man fra 1999 til frem til i dag, er det bare Superman som kan gjøre edderkopphelten rangen stridig i norske tegneseriehefter. Men der kommer Mannen av stål til kort, siden Superman ikke har hatt eget blad i Norge siden 1991.

Fra 2007 er det Schibsted Forlagene som skal utgi Spider-Man og X-Men i Norge. Spider-Man nr. 12/2006 blir dermed det siste Spider-Man-heftet i regi av Egmont Serieforlaget. Det byr på del 5 og 6 av den tolvdelte historien “The Other”. Den første halvparten av bladet viser Spider-Man på besøk i Dr. Dooms land Latveria sammen med to kjenninger av Peter Parker i Iron Man-rustning. Det er de ukrediterte serieskaperne Reginald Hudlin (tekst), Pat Lee (tegning) og Dream Engine (tusj og farger) som står bak denne historien, som ikke skriver seg inn i historien som noe Spider-Man-mesterverk. Siste del av bladet er derimot et fyrverkeri av en actionhistorie, der manusforfatteren Peter David og mestertegneren Mike Deodato jr. samarbeider med Joe Pimentel (tusj). Her er det spenning fra første til siste side, og David slår til med en helt overraskende slutt som bryter totalt med forventningene til superheltgenren. Oversetter Jens E. Røsåsen gjør som vanlig en utmerket jobb, og det er mye god hjelp til nye lesere i form av et godt resymé av tidligere handling.

Det blir spennende å se hva Schibsted Forlagene gjør med forlagets første utgivelse med Spider-Man etter nyttår. Går forlaget videre fra dette heftet og gir oss slutten på “The Other”? Starter man et annet sted i Spider-Man-kontinuiteten? Ønsker forlaget å servere et Spider-Man-hefte som ikke har fortsettende historier? Gjør man som svenskene og danskene har gjort og sender ut et Spider-Man-blad på 100 sider annenhver måned? Vil Spider-Man ha et hefte med fast biserie slik det var i 1984 og 1985 da Fantastic Four hadde fast tilhold i Edderkoppen? Mulighetene er mange, og i mellomtiden venter vi spent.

Spider-Man nr. 12/2006
USA: Marvel Knights: Spider-Man nr. 20 + Amazing Spider-Man nr. 526
52 sider