16.3.07

Anmeldelse: Spider-Man Kids nr. 1/2007

Nytt forlag og ny tittel. Det er status for Schibsted Forlagenes første utgave av tegneserieheftet med Spider-Man-serier for barn. Mens Egmont Serieforlaget kalte utgivelsen for Spider-Man Magazine, har den nå fått tittelen Spider-Man Kids.

Innholdsmessig er det ingen forskjell. Schibsted Forlagene kjører videre med britiskproduserte tegneserier fra Panini UKs tegneseriehefte Spectacular Spider-Man. Her går det i korte, avsluttede historier der action står i fokus. Ønsker man å lese lengre, psykologiserende historier slik det har vært mange av i det vanlige Spider-Man-heftet, er Spider-Man Kids definitivt galt hefte å lese. For øvrig er det den samme oversetter i Spider-Man Kids som i Spider-Man Magazine: Jens E. Røsåsen.

Spider-Man Kids har to historier. I den første er det Spider-Man og Iron Man som møter en trussel fra den superslemme roboten Ultron. Det andre avsnittet setter Spider-Man sammen med Silver Surfer i en kosmisk historie der det står om Jordens fremtid. Heltenes motstander er superskurken Kang, mens Galactus også spiller en rolle i historien. Begge historiene er actionfylte og godt tegnet, og tegneren Andie Tong, som besøkte Raptus i 2005, er en av bidragsyterne. Dessverre er replikkene og de andre tekstene rimelig tunge for en ung leser. En andre- og tredjeklassing skal slite med ord som ekskursjon, forskningsinstitutt, androiden, sentinels, sikkerhetskamera, ulegemlig, materialisere og evakuere; for å komme med noen eksempler fra de første tre sidene av historien med Iron Man og Spider-Man. I tillegg kommer alle de engelske navnene på ulike helter og skurker. Dog kan det være lesestimulerende for en småskoleelev å lese historier med Spider-Man, men samtidig krever det å få fullt utbytte av historiene at de leses sammen med en voksen.

I tillegg til tegneserier kan Spider-Man Kids by på ulike oppgaver og aktiviteter for de yngste. Her skal først og fremst forståelsesoppgavene til Iron Man-historien roses. Det er en pedagogisk riktig måte å få barna til å se om de faktisk fikk med seg hva som skjedde i historien. Tegneoppgavene er også OK, der man skal tegne ulike Marvel-figurer. I tillegg følger det med en plakat, klistremerker og en presentasjon av Silver Surfer.

Spider-Man Kids er i utgangspunktet en OK utgivelse for de yngste. Kanskje et slikt hefte også ville fungert med klassiske Spider-Man-historier? Det kan være at tegningene av for eksempel Steve Ditko ville blitt for sære og utdaterte for dagens barn og at det derfor er riktigst å bruke moderne tegnere og forfattere som kan bruke referanser fra vår egen tid. Men tygg litt på det, Schibsted Forlagene!

Spider-Man Kids nr. 1/2007
36 sider
39,50 kroner