4.3.06

Anmeldelse: Dansk Giga nr. 29

Hadde ikke Gigant gått inn i Norge i fjor, er det stor sannsynlighet for at norske serielesere hadde stiftet bekjentskap med tegneseriene i denne utgaven av det danske heftet Giga. Gigant, som norsk Egmont ga ut i samtrykk med Egmont i Finland, var en antologitittel med ulike superheltserier fra DC Comics. Da nordmennene hoppet av samproduksjonen, ble dansk Egmont med på laget i stedet. Dermed får finske serielesere det samme innholdet i sitt hefte DC Spesiaali som danskene nå presenterer i Giga.

Med Giga nr. 29 er dansk Egmont kommet til den sjette samlingen med undertittelen Superman og Batman. Så langt har man trykt de første seks heftene av det amerikanske teamupheftet Superman & Batman, historien Batman: Broken City av Brian Azzarello og Eduardo Risso fra Batman nr. 620-625 samt de første delene av historien "For Tomorrow" fra det amerikanske Superman-heftet.

Heftene med Batman og Superman har fått kritikk i Danmark fordi man har trykt tre fortsettende historier i hver utgave. Det er det slutt på fra og med Giga nr. 29, og redaksjonen skriver på lederplass at den nå har "søgt at samle materialet mere - således er der blot to fortsatte historier". Dette er uten tvil et fornuftig grep, da altfor mange historier med fortsettelser var noe som gjorde norsk Gigant til en ikke helt optimal leseopplevelse.

Innholdet i Giga nr. 29 holder høy standard. Først ut er sjette og syvende del av "For Tomorrow" av Brian Azzarello og tegnerne Jim Lee og Scott Williams. Superman-historien er på mange måter noe stillestående, og handlingen hadde nok ikke trengt de tolv delene den fikk i USA. Sannsynligvis kunne historien blitt bedre med litt komprimering. I dette heftet får vi se noen av bedre bitene av fortellingen, og Jim Lee er i storslag med flotte tegninger og glimrende sidelayout. Azzarello, som i Norge er best kjent som manusforfatteren til serien 100 Bullets, er ekspert på å bruke dialog til å drive handlingen fremover. Det gjør han også her på en glimrende måte, og nærmest på sokratisk vis er det utsagnene som forteller om personlighetene til de ulike karakterene.

Steve Englehart laget i sin tid en av de aller beste Batman-historiene, Strange Apparitions. Den kom også på norsk i heftet Lynvingen rundt 1980. I Giga nr. 29 er Englehart tilbake som Batman-forfatter, og han har nok en gang med seg tegnerne Marshall Rogers og Terry Austin. Englehart graver frem igjen Bruce Waynes flamme fra den gamle historien, Silver St. Cloud. Leserne får dermed oppleve en kjærlighetshistorie, der Batman og St. Cloud involverer seg i hverandre. Skurker som Joker og Twoface dukker også opp, og det er en ekstra morsom Joker som får utfolde seg gjennom Engleharts dialog. Det hele er meget lesverdig, og en utmerket start på en spennende og god Batman-historie.

Dessverre er det slutt på leserbrevspalter i danske superhelthefter. Det er en redaksjonell avgjørelse denne anmelder beklager, da de danske "brevkassene" inneholdt mange spennende leserinnlegg og gode, informative svar fra redaksjonen. Selv om en leserbrevspalte mister mye av sin aktualitet i disse internett-tider, mister heftene også en viktig suksessfaktor i form av muligheten til å dele redaksjonens store kunnskaper om amerikanske superheltkunnskaper.

Giga-utgavene med DC-serier ser ut til å ha funnet en velfungerende form, og det er bare til å beklage at Egmont Serieforlaget i Norge ikke er med på samproduksjonen. Det hadde gjort seg med superhelttegneserier fra DC Comics også i norske bladhyller det året Superman kommer til å innta filmlerretet med en ordentlig storfilm. Det Giga vitner om per i dag bør også kunne være salgbart i Norge.

Giga nr. 29 (Superman og Batman nr. 6)
100 sider
USA: Superman nr. 209-210 + Batman: Dark Detective nr. 1-2