17.2.06

Anmeldelse: På lag med Spider-Man

En ny bok med Spider-Man-historier er ute i Norge. Denne gangen har Egmont Serieforlaget samlet det forlaget mener er de beste historiene der edderkopphelten samarbeider med andre tegneseriefigurer.

Det er mye godt lesestoff i boken. Tre av ni historier er tidligere trykt på norsk, men det skader ikke. Ett av høydepunktene er en historie der Spider-Man kommer i klammeri med Punisher og Doctor Octopus. Sin City-skaperen Frank Miller tegner nok en gang mesterlig, og Denny O’Neil står bak et manuskript som oser av spenning, humor og overraskende vendinger. Meget god er også historien der Spider-Man kommer ut for barbarhelten Red Sonja. Her er det de klassiske X-Men-fortellerne Chris Claremont og John Byrne som har laget en flott tegneserie. Like høy kvalitet holder ikke serien der X-Men gjester Spider-Man, men likevel er dette helt grei superheltaction. Cloak & Dagger får besøk av Spider-Man i en historie som er mer preget av melodrama enn spenning, men god er den like fullt. Ros skal også en historie av det opprinnelige Spider-Man-teamet ha. Steve Ditko tegner på sitt sedvanlige, sære vis, men koblet med Stan Lees dialog er dette denne anmelders favorittinnslag i boken. Ellers kan man også finne historier der edderkopphelten møter på blant annet Hulk og Daredevil i boken.

Denne anmelder har sansen for Jim Starlins tegneserier. Like fullt er det ikke riktig å publisere avslutningen på Starlins Warlock-epos i denne boken. For det første blir det feil å ta inn en historie som strengt tatt ikke er en Spider-Man-fortelling i boken, selv om karakteren er viktig i handlingen. Dernest flommer det over av tegneseriefigurer i historien som leserne bør kjenne bakgrunnen til. Da nytter det ikke å henvise på redaksjonell plass til amerikanske originalhefter eller to tykke danske tegneseriehefter fra slutten av åttitallet. Warlock-sagaen bør trykkes i sin helhet - ikke stykkevis og delt. Den er så god at den fortjener det.

Redaksjonelt sett er nok dette først og fremst en bok for ”menigheten”. Det er lite bakgrunnsmateriale om Spider-Man, serieskaperne bak og gjestene i boken. Det hele består av fire rikt illustrerte sider med basisfakta. Dette er ikke nok for en ny leser, som kan få problemer med å sette seg inn i bakgrunnen til tegneseriefigurene i boken. I en bok til rundt 350 kroner burde man satt av mer plass til slikt stoff. Samtidig savnes sidetall i boken. Dette er spesielt et savn når det henvises til at de ulike historiene begynner på den og den siden.

(Redigert utgave av en tekst som blant annet er publisert hos Serienett.)

Spider-Man: På lag med Spider-Man
ISBN 82-429-2632-8