3.2.06

Nedgang for Fantomet

Salgstallene for det norske Fantomet-heftet peker nedover. Mens heftet solgte 12.830 eksemplarer i 2004, ble det i gjennomsnitt solgt 11.256 eksemplarer hver fjortende dag i 2005. Dette går frem av opplagstallene for ukepressen, slik de er gjengitt hos Propaganda.

Pilen peker nedover også for enkelte andre norske tegneseriehefter. Både Donald Duck & Co, Wendy, Billy og Nemi kan vise til lavere salgstall i 2005 enn i 2004. Tallene for superhelthefter som Spider-Man, X-Men og Gigant går ikke frem av oversikten til Propaganda, men Egmont Serieforlaget hevder selv på sine annonsørsider at Spider-Man har et gjennomsnittlig salgstall på 5.000 eksemplarer. Heftet har en leserskare på 22.000 nordmenn. I følge annonseinfo.com er gjennomsnittlig salg for Fantomet på 12.000 eksemplarer.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hmmm.... nok en gang kommer Kristian og Serienett/Superhelter meg i forkjøpet med et innlegg. Du har god teft!
I uka hade jeg en merkelig opplevelse: Jeg stakk snuten min innom en av mine faste dopsjapper (Narvesen i Bergens nyeste kjøpesenter Exhibition) for å snok til meg et norsk hefte eller tre. Sto og myste en stund da jeg ikke fant det jeg så etter. Dama skjønte hva som foregikk og spurte snilt: "Finner du ikke tegneserien din?" "Ser slik ut..."
"Det har en veldig enkel forklaring. Bladcentralen har stoppet leveransen av mange hefter til oss. Nå har de tatt fra oss Fantomet og Agent X9 (nettopp dem jeg søkte etter)."
"Duh?" (typisk serienerd som ikke skjønner bæret).
"For lavt salg, dermed stopper leveransen av utsatte titler."
"Men... Agent X 9? FANTIS???????"

Riktig. Det bør ringe store varselbjeller i SerieNorge når slike travere fjernes fra hyllene - ikke i en småkiosk på landet - men i et stort kjøpesenter i landets nest største by (med MANGE serielesere).

Man kan snakke seg gul og blå om serienes kunstneriske innhold og behovet for kvalitetsserier til folket - men hvis serielesere ikke lenger kjøper "brødet" som Fantomet og Agent X 9) (og andre titler som også svikter salgsmessig, jfr. oppslaget) vil det snart ike være noen som spør etter smør (Persepolis, Forresten, You Name It).

En debatt om distribusjon og markedsføring av tegneserier i Norge må nå opp på kjøreplanen i de organer som bryr seg om tegneserienes fremtid i Norge:

- Tegneserietinget
- NTF med medlems- og tilsluttede foreninger
- Kulturrådet
- Grafill

Store forlag (som leverer seriene nevnt i oppslaget) kan bruke mange fingre for å tette de stadig flere hull i diket. Synker Fantomet? Gi ut en ny jentetittel og behold markedsandelen. Men dette kan ikke fortsette i det uendelige. Et synkende salg av arbeidshestene betyr at behovet for tegneserier synker. Til slutt blir det ikke aktuelt å utgi nye titler lenger, og de som taper på det, er vi leserne, som mister utvalget. (Påstand: Nå ser vi hvor skadelig det var at SEMIC i sin tid ble kjøpt opp av Egmont. Flere forlag betyr flere muligheter for å finne break-even for sine titler, istedet for at disse titlene skal samles under et regnskap).

Men - når det er tøft for de som EIER distribusjonsselskapet BladCentralen, hvor tøft er det da for de som ikke får være med?

JIPPI
WILDSIDE
NO COMPRENDO
WESTWIND
KELPIE
THULE
FONNA
(håper jeg ikke har glemt noen...)

De som utgir underskogen av tegneserieblader som aldri når opp i tallene "de store" opererer med - hvordan er deres fremtid? Det kan bli tøft, og noen spår at - om detblir det tøft for Egmont/ Schibsted, så blir det UMULIG for "de andre".

Noe som jeg ivrer for er at man nå må få en (løs?) organisasjon av de mindre serieforlagene i Norge (de som ikke får være med i Schibsted og Egmonts eksklusive "Norske Serieforlag Forening" eller hva det heter).

Småforlagene (de er ikke ALTERNATIVE) representerer mange titler, tildels noen arbeidsplasser - og seriemoro med enorm variasjon.
Hvis man greide å samarbeide om D&M har man muligens en sjans for å redde variasjonen i det norske seriemiljøet. For nøkkelen ligger der, de som er utestengt fra BC har enda verre kår enn de som eier distribusjonen.

Det har vært diskutert en del om dette det siste året (i korridorer på Raptus, på ett etc.). Nå er det på tide å ta denne diskusjonen et steg videre før tegneserieheftene forsvinner fra norske butikkhyller.

9:13 p.m.  
Anonymous Anonym said...

Litt mer - om selve oppslagsoverskriften:

Nedgang for Fantomet er altså markert - i et år der redaksjonen virkelig har prøvd å snu strømmen (med en kanskje kunstig hauss med "Dør Fantomet?") uansett - de skapte noe nytt, lagde bøljer og debatt og fikk (litt) media. De prøvde å fornye heftet, og har greidd å blåse litt mer liv i skikkelsen.

Og så går salget NED.

Jeg føler virkelig med redaksjonen her, hva skal man gjøre for å snu strømmen?
Men det er nok ikke selve bladet eller figuren det er noe galt med - dette går mye dypere, og viser et skifte i folks kjøpemønster.

9:24 p.m.  
Anonymous Anonym said...

er må si jeg tror det ligger i folks lesevaner. er ikke uten grunn at donald nå kommer med en "leke" hver gang.

unger har vel blitt mer intressert i dataspill i forskjellige varianter den det å lese.

helvet heller, jeg banner på jeg får rare blikk etter meg når jeg som voksen mann nevner at jeg leser spider-man (fantomet er greit nok men jeg har aldri klart å henge på i lengden).

for å si det slik, jeg er redd lesing generellt er sett på som en nærmest uting for tiden (om en da ikke snakker aviser eller annen sladderpresse, og kansje populærlitereatur som harry potter). og tegneserier mer den noe annet.

men dette er bare en personlig oppfattelse fra en som holder til utenfor urbane strøk.

3:37 a.m.  

Legg inn en kommentar

<< Home