3.9.05

Anmeldelse: Fantastic Four (filmspesial)

Manusforfatter Mike Carrey har sammen med tegnerne Dan Jurgens og Sandy Florea levert en helt grei superhelttegneserie. Noe er forandret, men det meste ved Fantastic Four er som det pleier å være i tegneserieversjonen av filmen. De som kjenner Fantastic Four fra tegneserien vil for eksempel legge merke til at i filmversjonen er det Victor von Doom som finansierer romferden til de fire superheltene, mens Reed Richards ordnet det økonomiske selv i den opprinnelige tegneserien. Å gjøre Doom om til en forretningsmagnat (á la Lex Luthor i John Byrne/Marv Wolfman gjenskapning av Superman) fungerer veldig bra, og strengt tatt blir dette en slags alternativ Ultimate-utgave av tegneserien.

Dan Jurgens er en utmerket serieskaper med serier som Booster Gold, Superman og Teen Titans på samvittigheten. Vanligvis pleier Jurgens å tegne veldig bra, og sammen med en dyktig tusjer har han levert mange gode tegneseriesider. Her er det ikke like bra. Mens vi ser mange spennende perspektivskifter og interessant sidelayout, virker det som om rentegneren Florea ikke går helt i hop med Jurgens tegninger.

Mens handlingen i tegneserieheftet er helt grei, sitter leseren igjen med noen spørsmål etter å ha lest bladet. Hvorfor ifører Reed Richards & co seg sine superheltuniformer? Det blir ikke forklart i tegneserien. Plutselig bare er draktene der. Det samme gjelder Doctor Doom og masken. Den er også plutselig på plass i ansiktet til superskurken uten noen forklaring eller foranledning.

Egmont Serieforlaget velger et merkelig tidspunkt å gi ut denne filmspesialen. Så langt har over 100.000 nordmenn sett filmen på kino siden den norske premieren i juli, og når tegneserieversjonen kommer ut nå i begynnelsen av september er filmen på hell når det gjelder kinobesøk. Dermed vil tegneserieversjonen selge dårligere enn den ellers kunne gjort. Markedsføringen for filmen er borte, og de norske medienes interesse for de fire superheltene har dalt kraftig. Det er synd, fordi dette kunne vært en glimrende mulighet til å få flere til å interessere seg for tegneseriene til Marvel og ikke bare filmene.

Fantastic Four: Storfilmen som tegneserie
44,50 kroner