27.8.05

Anmeldelse: "Batman: Gotiske netter"

Denne måneden fikk Egmont Serieforlaget ut en glimrende samling amerikanske superhelttegneserier mellom stive bokpermer. I "Batman: Gotiske netter" kan forlaget presentere Batman-fortellinger tegnet av Neal Adams i årene 1969-1971. Adams var sammen med manusforfatter Dennis O'Neil med på å revitalisere Batman på denne tiden, og med Adams' realistiske tegninger og O'Neils spennende manuskripter kunne forlaget DC sende en viss flaggermusinspirert vigilante i en ny retning etter en periode der TV-versjonen av figuren preget tegneserieutgaven og sendte ut vibrasjoner om særhet og uspennende morsomheter.

Egmont Serieforlaget har valgt å publisere på norsk bind 2 i en amerikansk serie der Adams' Batman-tegninger presenteres i en sammenheng. Det betyr at norske lesere slipper å se enkelte historier serieskaperen ikke er så stolt av i ettertid, men det betyr samtidig at man mister sammenhengen i utviklingen til Neal Adams som Batman-tegner. Like fullt er det en ekstremt dyktig serietegner vi får se utfolde seg i boken, og i ettertid er det lett å konkludere med at det var her syttitallets ledende tegner av superhelttegneserier fikk avlevere sin endelige svenneprøve.

Boken bryter heldigvis redaksjonelt sett med mye av det norske serielesere har sett fra Egmonts superhelttegneserier de siste årene. I stedet for ingen bakgrunnsinformasjon blir vi presentert for både Neal Adams' tanker omkring seriene i boken og tusjeren Dick Giordanos erindringer fra samarbeidet med Adams i tillegg til en enkel innledning fra redaksjonen. Dette er bra, og denne anmelder håper at Egmont Serieforlaget følger opp i senere utgivelser. Like fullt burde leserne vært presentert for Batmans verden anno 1970 i boken. I tillegg er det vanskelig å komme inn i bokens første historie uten en solid redaksjonell innledning om DCs tegneserieunivers og seriefiguren Deadman, som deler hovedrollen med Batman i dette avsnittet.

Denne boken er den første i Egmont Serieforlagets serie "Alle tiders superhelter". Det er veldig positivt å se at genren er i ferd med å bite seg fast i Norge på fast basis igjen, selv om en utsalgspris på rundt 350 kroner i bokhandel i utgangspunktet må sies å være nokså dryg for en tegneserieutgivelse. Like fullt har den originale tegneserieboken en pris i USA på 50 dollar, og i norske tegneseriebutikker er boken observert til 500 kroner i originalutgave. Da blir ikke prisen så ille likevel. Spesielt ikke når boken kan bestilles gjennom Egmonts superheltbokklubb til en introduksjonspris på 99 kroner. Det står man i, og til gjengjeld er det ekstremt god valuta for pengene.

Batman: Gotiske netter