25.8.05

Anmeldelse: Ultimate Fantastic Four nr. 1

Endelig var tiden inne for å presentere Ultimate-versjonen av Fantastic Four på norsk. I Ultimate Fantastic Four finner vi de seks første avsnittene av Marvels nyversjon fra i fjor. Mens manusforfatterne Brian Michael Bendis og Mark Millar har valgt å beholde de fire superheltene omtrent som i originalversjonen med blant annet en genial Reed Richards, har de snudd opp-ned på annet fra den klassiske utgaven av tegneserien. Baxterbygningen er blitt en skole for geniale ungdommer, Victor von Doom er blitt Victor van Damme; en intelligent ungdom som forsker på roboter, og Susan og Johnny Storm er ikke lenger naboene til Reed Richards, men barna til Dr. Storm - en av lederne i Baxterbygningen. Bendis og Millar velger bort romkappløp og kosmiske stråler som grunnen til at Fantastic Four utvikler sine superkrefter. I stedet knyttes kreftene til et eksperiment, der Reed Richards prøver å flytte et eple fra New York gjennom den negative sonen til Cuba. Eksperimentet går galt, og Richards, Ben Grimm og Storm-søsknene får sine kjente superkrefter.

Manuskriptet er meget spennende, og det er med stor glede man kan se at Bendis og Millar har levert en historie det er vanskelig å legge fra seg. Mens serieskaperne har kunnet bygge på klassiske historier, har de like fullt laget egne, spennende og interessante vrier på de kjente figurene og hendelser i de opprinnelige heftene. Tegningene til Adam Kubert og tusjeren Danny Miki holder en meget høy standard, og det er en stor fornøyelse å lese tegneserien.

Mens innholdet er utmerket, er den redaksjonelle presentasjonen ikke fullt så bra. Det eneste redaksjonelle i heftet er setningen "Les den fantastiske historien om hvordan de fire fikk sine krefter" på omslaget. Dette vil være misvisende for de mange som kun kjenner Fantastic Four fra filmen, der historien om de fire superheltene er noe annerledes. Setningen er også misvisende for lesere av tidligere Fantastic Four-historier på norsk. De fortjener å vite at Ultimate-versjonen ikke er den tradisjonelle utgaven og hvorfor det er slik. Like fullt skal Egmont Serieforlaget ha ros for å gi ut tegneserien. Dette er en av de beste superhelttegneseriene som er trykt på norsk de siste årene.

Ultimate Fantastic Four nr. 1