3.9.06

Anmeldelse: Ultimate Spider-Man nr. 14

Det er for tiden tre Spider-Man-relaterte hefter i de norske bladhyllene. Mens Spider-Man presenterer fortsettelsene på Spider-Man-sagaene som ble påbegynt av forlaget Marvel i USA i 1962, er Spider-Man Magazine et blad med et innhold tilpasset barn i alderen fem til ti år. Ultimate Spider-Man er derimot en moderne og frittstående utgave av Spider-Man, der handlingen foregår i et eget Ultimate-univers der hovedpersonen Peter Parker fremdeles er gymnasiast.

Ultimate Spider-Man er vanligvis en meget god superhelttegneserie, og i Ultimate Spider-Man nr. 14 kan Brian Michael Bendis (manuskript) og Mark Bagley (tegning) by på god underholdning. I denne utgivelsen samarbeider de med tusjeren Scott Hanna, og sammen leverer serieskaperne spennende historier, flotte tegninger og annerledes vrier i handlingen.
I denne utgaven av heftet er det skapelsen av Ultimate-utgaven av skurken Carnage leserne er vitne til. Det gir leserne en god porsjon spykologisk drama der Peter Parker og Curt Connors (alias Lizard) settes i sentrum. I tillegg er Spider-Man selv i aksjon mot både Punisher, Gladiator og (selvsagt) Carnage selv. Heftet kan også by på en god porsjon lesverdig melodrama, der blant annet en viktig bifigur vandrer heden. I tillegg kan utgivelsen by på en annerledes og spennende avslutning.

Ultimate Spider-Man nr. 14 er en flott utgivelse som viser hvordan en god superhelttegneserie kan være. Dette er vel verdt å få med seg også for nye lesere, og heldigvis følger Egmont Serieforlaget opp med et resymé som gjør det lett å komme inn i handlingen.

Ultimate Spider-Man nr. 14
USA: Ultimate Spider-Man nr. 60-64
116 sider