13.8.06

Anmeldelse: Shanna

Du verden for en tegner! Frank Cho har ferdigheter som går utenpå svært mange som livnærer seg som serieskapere, og det får man se til gangs i Shanna. Spennende sideoppbygning, flotte naturskildringer og dyktig utførte tegninger av actionscener er noe av det Cho viser frem i denne utgivelsen. Og da har vi ikke nevnt dametegningene…

Frank Cho er best kjent i Norge for sitt arbeid som manusforfatter og tegner på stripeseriene Reservatet og University. Begge har hatt egne albumutgivelser, og Reservatet har gått som biserie i flere norske tegneseriehefter. Cho har også arbeidet i hefteformat, og tidligere i år var litt av innsatsen hans som tegner for forlaget Marvel å se i det norske Spider-Man-bladet. Et annet oppdrag for Marvel er Shanna, som ble gitt ut i USA som en miniserie i syv deler i fjor. Her i Norge har Schibsted Forlagene samlet miniserien mellom stive permer. Presentasjonen er utmerket. Her går det ikke i vanlig hefteformat. I stedet får norske lesere servert serien i større format enn det amerikanske serielesere fikk. Schibsted Forlagene bruker samme størrelse som Pondus-bøkene, og det er bare en fordel for tegningene til Cho.

Shanna er en nyutgave av en tegneseriefigur fra Marvels superheltunivers, som igjen er basert på en klassisk jungelheltinne fra førtitallet. I Shanna har Frank Cho fått fritt spillerom, og her dukker Shanna opp som et resultat av et genetisk forsøk. En gruppe vitenskapsmenn finner henne på en øde øy sammen med diverse etterlatenskaper fra nazi-Tyskland. Dessverre for forskerne er det også dinosaurer på øyen, og det blir en kamp for å overleve der menneskene er klart i mindretall. Heldigvis blir Shanna med på laget, og da skader det ikke at hun er en drapsmaskin i kvinneskikkelse.

Historien er spennende og underholdende, og den byr på både blod, gørr, dreping og en anelse romantikk. Dette er ingen banebrytende psykologisk thriller, men som ren underholdning fungerer Shanna utmerket.

Shanna
ISBN 82-509-5677-X
172 sider