12.8.06

Anmeldelse: Superman Returns

Det er ikke lett å være Mannen av stål i Superman Returns. Etter å ha vendt tilbake fra en lengre tur i verdensrommet, ligger utfordringene foran ham på flere plan. Lex Luthor gjør det han kan for å ta knekken på superhelten, og på det personlige plan er det også mye å svelge. Pappa Kent er død, og mamma Kent har funnet seg en ny flamme som hun skal flytte sammen med. Helt til en annen amerikansk delstat skal hun dra. Supermans gamle forelskelse, Lois Lane, har også fått seg ny kjæreste, og for sikkerhets skyld er hun i mellomtiden blitt mor. Superman og hans alias Clark Kent tar like fullt utfordringene på strak arm. Romferger reddes, det kjempes mot Luthor, og flere møter mellom Superman og Lois Lane gjør at forholdet dem i mellom får en ny vending.

Det er godt å se et eget Superman-hefte i norske bladhyller igjen. Hvis man ser bort fra noen enkeltutgivelser i Gigant, er det første gang siden 1991 at superhelten har et eget, norsk tegneseriehefte. Som tegneserie er filmspesialen til Superman Returns en gjennomsnittlig leseopplevelse. Manusforfatter Martin Pasko er en gammel ringrev i den amerikanske tegneseriebransjen. Han er ikke blant de best kjente serieskaperne, men over mange år har han vist at han kan underholde. Det gjør han også her sammen med tegnerne Matt Haley, Mike Collins og Ron Randall, som leverer et helt OK arbeid med et skisseaktig preg. Det er ikke like spennende og stemningsskapende som John Byrnes historier, som kom på norsk for tyve år siden. Det er heller ikke like interessant som Superman & Batman-historiene, som Egmont ga norske lesere en smakebit av i fjorårets Superman-bok ”Mannen av stål”. Men som tegneserie står filmspesialen på egne ben, og den gjør ikke skam på verken Superman eller superheltens tegneserier. Dette er sånn gjennomsnittlig “greit nok” og ikke av samme standard som de beste Superman-historiene av for eksempel serieskapere som John Byrne, Curt Swan, Jeph Loeb, Dan Jurgens, Alan Moore, Roger Stern og Jim Lee.

Superman Returns: Storfilmen som tegneserie
68 sider
44,50 kroner