1.9.06

Anmeldelse: X-Men - Opp av asken

”Opp av asken” er en flott bok. Her har Egmont Serieforlaget samlet mange av de beste historiene fra åttitallet med Marvels mutanthelter mellom stive permer. Mens Chris Claremont står bak alle manuskriptene, er det et stjernelag som tar seg av tegnerjobben. Her bidrar både John Byrne, John Romita jr, Barry Windsor-Smith, Paul Smith og Arthur Adams, og resultatet er en bok med et svært lesverdig innhold. For øvrig har fem av de syv historiene i boken tidligere vært ute på norsk, men her trykkes de i ny og sprekere oversettelse.

Mens innholdet i boken er av ypperste klasse, kan man dessverre ikke si det samme om den redaksjonelle tilretteleggingen av stoffet. Denne anmelder føler seg satt tilbake til Atlantic forlags Marvel-utgivelser fra 1978 til 1984. Det typiske for disse utgivelsene var en sjuskete redigering, der man satte sammen ymse historier i én utgivelse og lot leserne finne ut hvordan sammenhengen mellom de ulike tegneseriene var. Dermed kunne det være hopp fra den opprinnelige amerikanske tegneseriekontinuiteten i et enkelt hefte, album eller pocketbok, og det hele ble forvirrende for leserne. Da SEMIC/Nordisk Forlag overtok Marvel-seriene i 1984, var det med brask, bram og løfter om forutsigbarhet for leserne. Målet for SEMIC var i følge en artikkel i Edderkoppen nr. 10/1984 å lage ”én stor saga om Marvels helter og skurker” der det ikke ville skje ”store sprang i historien eller plutselig dukke opp ukjente personer som du ikke aner hvor kommer fra”. For en som ikke kjenner så godt til X-Men er ”Opp av asken” ikke lett å forholde seg til. Her kryr det av tegneseriefigurer og henvisninger til tidligere historier. Dette kunne Egmont gjort små og enkle grep for å unngå ved for eksempel å gjøre som i Superman-boken ”Mannen av stål”. Der var hver del av boken tilrettelagt for leseren med korte, informative tekster som gjorde at det var lett å få utbytte av utgivelsen. Det eneste som finnes i boken av slik tilrettelegging er en presentasjon av manusforfatter Chris Claremont. Teksten om serieskaperen er flott, den, men den alene hjelper ikke de som ikke kjenner Marvels mutanter fra annet enn filmene.

X-Men: Opp av asken
ISBN 82-429-2787-1
244 sider