20.9.06

Anmeldelse: Batman: Demoniske møter

Neal Adams var en banebrytende tegner i det amerikanske tegneseriemiljøet på begynnelsen av syttitallet. Med dyktig arbeid på serier som Avengers, X-Men, Green Lantern & Green Arrow og Deadman fikk Adams en høy status blant både serieskapere og tegneserielesere. I ettertid er det perioden som Batman-tegner på omtrent samme tid som skiller seg ut. Sammen med forfatteren Dennis O’Neil og tusjeren Dick Giordano ga Adams Batman et mørkere uttrykk enn sekstitallets mer camp-aktige tegneserier. Noen av de beste Batman-historiene fra tiåret er det disse tre serieskaperne som står bak, og flere av disse historiene er samlet i boken “Demoniske møter” fra Egmont Serieforlaget.

“Demoniske møter” er det andre Batman-bindet i bokserien “Alle tiders superhelter”. I likhet med “Gotiske netter” fra 2005 er boken viet Neal Adams arbeid med flaggermusmannen. Adams viser nok en gang sin store klasse som tegner gjennom en rekke historier og gjengivelser av amerikanske originalforsider. Den store forskjellen fra fjorårets utgivelse er at manuskriptene er av høyere kvalitet. Det er spesielt historiene om skurken Ra’s Al Ghul og hans datter, femme fatalen Talia, som skiller seg ut, men alt i alt er dette en flott samling med Batman-historier tegnet av en glimrende tegner som i sin tid våget å bruke nye og spennende grafiske virkemidler i superhelttegneseriene sine.

Flere av historiene har vært ute på norsk tidligere i heftet Lynvingen på syttitallet, men her presenteres de nyfargelagt og med ny oversettelse. Utgivelsen er et praktverk med mye flott redaksjonelt bakgrunnsmateriale i form av forord av Neal Adams og Dennis O’Neil. Dessverre har det sneket seg inn noen småfeil i noen ellers velskrevne biografier av serieskaperne som er representert i boken. For eksempel hevdes det om Adams at han er født 15. juni 1941, begynte hos DC Comics i 1965 og har arbeidet med Uncanny X-Men. Det riktige er at tegneren er født 6. juni 1941, startet å arbeide for DC Comics i 1967 og at mutantserien bare het X-Men da han tegnet den. Navnet Uncanny X-Men dukket først opp i 1978 da Chris Claremont og John Byrne hadde ansvaret for tegneserieheftet.

Batman: Demoniske møter
ISBN 82-429-2785-5
349 kroner