25.4.06

Anmeldelse: Dansk Giga nr. 33

Superman. Batman. Superhelter fra forlaget DC Comics. Denne anmelder er misunnelig på danskene og finnene. Annenhver måned kan Egmont Serieforlaget i Danmark og Egmont Kustannus i Finland by på en antologitittel i samtrykk med superhelttegneserier fra DC. I Danmark kommer utgivelsene i heftet Giga, og i Giga nr. 33 er danskene kommet til det syvende bladet med Superman og Batman.

For tiden er det først og fremst fortsettelseshistorier det går i i Superman og Batman. Giga nr. 33 inneholder del 9 og 10 av Superman-historien "For Tomorrow" av Brian Azzarello (tekst), Jim Lee (tegning) og Scott Williams (tusj) samt del 3 og 4 av Batman-historien "Dark Detective" av Steve Englehart og tegnerne Marshall Rogers og Terry Austin.

"For Tomorrow" er en visuell nytelse. Jim Lee er en meget dyktig tegner som kan sitt håndverk, og sammen med Williams leverer tegnerne et utmerket arbeid. Historien er ikke like spennende, men Azzarello leverer både spenning, romantikk og ettertanke i sitt manuskript. Innnholdsmessig er dette langt over gjennomsnittshistoriene innen genren, og det hele er helt klart lesverdig. En gjesteopptreden av Wonder Woman trekker for øvrig også opp - spesielt siden den håndteres som mer enn "en superhelt slåss nok en gang mot en annen superhelt"-episode.

Batman-historien begynte bra i den forrige danske samlingen av Superman og Batman i Giga nr. 29. I dette heftet gires det litt ned. Mye av humoren rundt superskurken Joker fungerte utmerket i begynnelsen av historien, men her er det ikke like mye å le av. Et psykologisk tilbakeblikk fra Bruce Waynes barndom er et interessant intermesso. Det samme er den videre utviklingen av kjærlighetsforholdet mellom Wayne og Silver St. Cloud. Historien ruller greit videre mot en spennende avslutning i en senere utgave av Giga.

Alt i alt er denne utgaven av Superman og Batman vel verdt å anskaffe seg. Og det våger jeg å si før jeg nevner det beste innslaget i hele heftet. En søt, liten Superman-historie fra Clark Kents ungdom avslutter heftet. Den er laget av serieskaperne Jeph Loeb og Tim Sale, som blant annet står bak Spider-Man-historien "Blue". Den ble utgitt på norsk i 2003. Senere i år kommer Superman-historien "For All Seasons" av Loeb og Sale på norsk, og denne lille smakebiten er et bevis på at det er noe å glede seg til. Hadde vi bare kunnet glede oss til et norsk Superman og Batman-hefte også!

Giga nr. 33 (Superman og Batman nr. 7)
100 sider
USA: Superman nr. 211-212 + Batman: Dark Detective nr. 3-4