22.4.06

Anmeldelse: Dansk Giga nr. 32

I juni debuterer New Avengers på norsk i Marvel Superheltene nr. 12 fra Seriehuset. Det blir en tegneserieutgivelse jeg ikke kan anmelde selv, siden jeg har oversatt amerikansk New Avengers nr. 1 og 2 til norsk. Da er det fint å kunne plukke opp dansk Giga nr. 32 fra Egmont Serieforlaget, der de samme heftene er på trykk sammen med "Avengers: Finale".

Det er krise i Avengers og Marveluniverset. Scarlet Witch fikk et nervøst sammenbrudd etter å ha mistet kontrollen over kreftene sine, og som et resultat av dette døde Avengers-medlemmene Hawkeye, Ant-Man og Vision. Det er etter denne hendelsen, som i USA kom på trykk i historien ”Avengers Disassemble”, at Giga nr. 32 plukker opp tråden ved å gjengi ”Avengers: Finale”. Dette er delvis en oppsummering av ulike høydepunkter i superheltalliansens historie og et tilbakeblikk til hendelsene der de tre Avengers-medlemmene døde. ”Avengers: Finale” er ikke noe mektig epos av manusforfatter Brian Michael Bendis. Til det er historien for stillestående. Den er mest et punktum i historien til superheltgruppen, der Avengers til slutt blir oppløst. Tegnerarbeidet er delt mellom en rekke amerikanske fanfavoritter. Best inntrykk gir George Perez, som i avslutningssekvensen av ”Avengers: Finale” viser nok en gang hvorfor han er den beste Avengers-tegneren noen sinne.

Fra et oppløst Avengers går turen videre til stiftelsen av New Avengers. Bendis skildrer her sammen med tegnerne David Finch og Danny Miki hvordan en ny superheltallianse settes sammen. Utgangspunktet er et fluktforsøk fra The Raft, der helter som Captain America, Spider-Man, Iron Man, Power Man og Spider-Woman involveres sammen med Daredevil i sivil. Det hele fortelles med en viss ironisk distanse til superheltstoffet og er knakende god lesning med flotte tegninger. Dette er verdt å få med seg.

Dansk Egmont velger å presentere innholdet i dette heftet uten noen redaksjonelle sider. Det er synd, for dette er dessverre ikke et helt selvforklarende hefte å plukke opp for en som ikke kjenner så godt til Marveluniverset. Det opprinnelige Avengers og de ulike heltene i New Avengers burde fått en ordentlig presentasjon, og trekantdramaet mellom Power Man, Purple Man og Jessica Jones burde vært utdypet. I tillegg rotes det litt med gjengivelsen av en dobbeltside i New Avengers nr. 1. Den burde vært presentert som en dobbeltside og ikke som en høyreside etterfulgt av en venstreside. I tillegg mangler det opplysninger om amerikansk originalpublisering i heftet.

New Avengers er glimrende lesestoff, og norske tegneserielesere har mye spennende å se frem til når serien dukker opp på norsk til sommeren. I mellomtiden kan dansk Egmont roses for å ha gitt ut serien. Det er fullt fortjent at danske serielesere også får se den på sitt morsmål.

Giga nr. 32 (New Avengers)
USA: Avengers Finale + New Avengers nr. 1-2
100 sider