25.4.06

Kommentar: Riktig grep av Egmont

Når Egmont Serieforlaget i sommer presenterer et eget Spider-Man-hefte for barn, er dette en strategi norske superhelttegneserielesere bør være glad for. Salgstallene har ikke gitt forlagene en grunn til å la seriehyllene i Norge strømme over av superhelter.

Samtidig er det mange barn som interesserer seg for superhelter. De møter dem i mange situasjoner: Lekebutikker og bokhandlere er fulle av superhelter. Leker, linjaler, pennaler og permer med superhelter selger godt. Superheltene er også på fjernsyn. TV2 har i år vist Batman-tegnefilmer på søndagsmorgenene, Cartoon Network har bydd på Justice League og Teen Titans, og på Jetix vises den animerte Spider-Man-serien. Dessverre finner ikke barna som ser på disse fjernsynsseriene superhelttegneserier tilrettelagt for sin aldergruppe i bladhyllene. Det vanlige Spider-Man-bladet har det siste halve året trykt serier fra det amerikanske heftet Marvel Knights: Spider-Man, og dette heftet har en voksen målgruppe. Ved å gi ut et hefte med edderkopphelten rettet mot barn, får også de yngste lese relevante superhelttegneserier på norsk.

Det blir spennende å se hvordan heftet blir mottatt. Jeg tror dette har noe for seg, og Spider-Man for barn er ekstra viktig hvis man setter et lengre perspektiv på dette. Hvis Egmont kan få i gang et barneblad med superhelttegneserier som selger godt, kan det gi synergieffekter om noen år. Tiåringene som digger barneutgaven av Spider-Man i dag er femtenåringene som kan sørge for at det er et marked for et større superheltprogram om noen år.

Jeg gir Spider-Man i barneutgave en sjanse og håper norske tegneserielesere gjør det samme. Det hadde ikke gjort noe med flere superhelthefter i bladhyllene...