25.5.06

Anmeldelse: Kosmisk krig

Egmont Serieforlaget kommer med nye bøker i sin bokserie Alle tiders superhelter annenhver måned. Siste bind i bokserien heter Kosmisk krig. Der samler Egmont miniserien Secret Wars, som i sin tid var banebrytende da forlaget Marvel ga den ut. Historien har tidligere vært ute på norsk i 1987 og 1988. Da gikk den som biserie i bladet Edderkoppen under navnet Hemmelig krig.

I den så langt tykkeste superheltutgivelsen i Norge møter man de viktigste superheltene fra Marvel. Her er for eksempel Spider-Man, X-Men, Fantastic Four, Hulk, Iron Man og Thor. Og motstanden er av samme standard. Både Galactus, Magneto, Doctor Doom, Doctor Octopus og Lizard er blant superskurkene heltene får bryne seg på. I tillegg dukker det overnaturlige og allmektige vesenet Den hinsidige opp.

For en fan er dette rene drømmeserien, siden så mange favoritthelter og skurker er involvert. Som historie er dette god superheltaction med en solid dose såpeopera og svulstige replikker. Historien har tålt tidens tann bedre enn fryktet, og den forsvarer sin plass som utgivelse i Egmonts superheltbokserie. Manusforfatter Jim Shooter vet utmerket godt hva som skal til for å underholde, mens tegnerteamet med Mike Zeck i spissen leverer et greit arbeid.

Det redaksjonelle er solid i denne boken. Her får man gode introduksjoner til både figurene som er med og bakgrunnen for historien. Forlaget har gjort en utmerket jobb med å tilrettelegge denne boken også for en tilfeldig leser, og det er et solid pluss. Kosmisk krig er også fargelagt på nytt og fremstår på norsk med nyoversatte tekster. Fargeleggingen har et blasst preg, og svarte detaljer kommer dessverre ikke godt frem. Strengt tatt så sidene bedre ut i de gamle Edderkoppen-bladene enn det de gjør her. Like fullt er dette en utgivelse det kan være verdt å få med seg – og kanskje spesielt for nostalgiske superheltfans.

Kosmisk krig
ISBN 82-429-2790-1
340 sider