21.10.05

Anmeldelse: Ultimate Spider-Man nr. 11

I Ultimate Spider-Man nr. 11 avsluttes miniserien Ultimate Six, som ble påbegynt i forrige utgave av heftet. Her blir Peter Parker vitne til at Ultimates og Nick Fury tar knekken på Green Goblin/Norman Osborn mens superskurkens sønn, Harry Osborn, ser på. Historien blir på mange måter et antiklimaks i forhold til resten av miniserien, som strengt tatt er en utmerket superhelthistorie. Serieskaperne Brian Michael Bendis (tekst), Trevor Hairsine (tegning) og Danny Miki (tusj) har gjort en kjempejobb med både tegninger og manuskript!

Utmerket er også de "vanlige" Ultimate Spider-Man-historiene i regi av Bendis og tegneren Mark Bagley. I dette heftet har de som ellers fått hjelp av tusjeren Art Thibert til å produsere nye avsnitt av den oppdaterte Spider-Man i Marvels Ultimate-univers. Nok en gang serveres vi glimrende historier, der gymnaseleven Peter Parkers ungdommelige problemer kombineres med hans rolle som Spider-Man. Dette er superhelttegneserier på sitt beste, der vi både får action, melodrama og spennende interaksjon mellom karakterene. I tillegg tar Bendis seg tid til å vise at han kjenner den historiske Spider-Man. Han bruker elementer fra Stan Lees klassiske manuskripter med figurer som Enforcers, Kingpin og Sam Bullit. Dermed føler også "eldre" Spider-Man-lesere seg hjemme. Heftet slutter med begynnelsen av en historie der Ultimate-utgaven av Black Cat introduseres.

Nok en gang serverer dessverre Egmont et Ultimate Spider-Man-hefte uten opplysninger om originalpublisering. I tillegg får ikke Bendis/Bagley/Thibert kreditering for sine historier i heftet, selv om disse tre strengt tatt har laget mesteparten av innholdet. Den redaksjonelle introduksjonen med et resymé fra forrige hefte og en kort presentasjon av de viktigste figurene i heftet er helt grei.

I april kommer neste hefte med Ultimate Spider-Man, og da skal vi hilse nærmere på Black Cat. Det er noe denne anmelder ser frem til. Men det kommer flere gjester i det heftet. Også Ultimate-versjonen av Elektra stikker innom...

Ultimate Spider-Man nr. 11
116 sider
USA: Ultimate Six nr. 7/Ultimate Spider-Man nr. 47-50