27.7.05

Anmeldelse: X-Men nr. 4/05

Enda en 100-sidersdose med Marvel-mutanter er ute fra Egmont Serieforlaget. Denne gangen serveres det to avsnitt med New X-Men av Grant Morrison og Phil Jimenez, ett avsnitt med X-Treme X-Men av Chris Claremont og Salvador Larroca samt det første avsnittet fra miniserien Wolverine: The End. Wolverine-serien tar for seg hvordan slutten for den populære kanadiske mutanten kan bli. I en ikke altfor fjern fremtid har Wolverine blitt en enstøing som bor alene i villmarken, og med flotte tegninger og et spennende manus er dette høydepunktet i heftet når vi får se hvordan mutanten opplever Sabretooths begravelse med de følger den får. I New X-Men får vi se Magneto få sitt etter at han har okkupert Manhattan som del i hans planer om å overta verdensherredømmet. Selvsagt griper X-Men inn og stopper den onde mutanten for n'te gang siden X-Men nr. 1 i 1963. Det hele fortelles på en utmerket og spennende måte av Grant Morrison, som gjennom sitt forfatteransvar på New X-Men har nyskapt serien og gitt den ny kraft og skapt ny interesse. På en måte er New X-Men under Morrison en klar hyllest til Chris Claremont da han var på høyden som serieforfatter. Også Morrison lar oss få se X-Men som mutanter under utdannelse - akkurat slik de opprinnelige X-Men av Jack Kirby og Stan Lee og Claremonts New Mutants var. Det er dessverre bare et fåtall historier igjen av Morrisons New X-Men å publisere på norsk nå, så det skal bli spennende å se hvilke historier Egmont vil servere i heftet når materialet er slutt.

Claremonts X-Treme X-Men skal vi ta farvel med etter historien i X-Men nr 4/05, skal man tro danske seriefans. I så fall er ikke dette noe dårlig valg. Det har vært lite fremdrift i serien, og den norske måten å publisere den med et avsnitt annenhver måned har ikke hjulpet serien. Claremont avslutter med gassen i bånn. Det er den klart beste historien med X-Treme X-Men som er på trykk i dette heftet, og Larrocas tegninger bidrar til å gi Claremonts historier noe ekstra.

X-Men nr. 4/2005