25.6.05

Anmeldelse: Ultimate Spider-Man nr. 9

Da forlaget Marvel skulle oppdatere tegneserieuniverset sitt for noen år tilbake, gjorde de det helt annerledes enn det DC gjorde på åttitallet. Mens DC lot sitt serieunivers og de viktigste heltene starte på nytt, valgte Marvel å la oppdateringen foregå i et eget univers utenfor det vanlige Marveluniverset, Ultimate-universet. Her holder de moderne utgavene av blant annet Avengers, Spider-Man, Fantastic Four og X-Men til.

Egmont har latt norske lesere få møte Ultimate-universet gjennom flere titler. Det er først og fremst gjennom heftet Mega Marvel vi har fått se Ultimate Spider-Man, Ultimate X-Men og Ultimate-utgaven av Avengers, Ultimates. Vi har ikke fått se Mega Marvel på tegneseriemarkedet i år. I stedet har Ultimate Spider-Man fått eget blad, som for sikkerhets skyld nummereres etter antallet utgivelser med serien totalt - inkludert dem i Mega Marvel.

I Ultimate Spider-Man får vi presentert 156 sider underholdning fra Ultimate-universet. Det begynner med en 40-siders historie med Ultimates av manusforfatter Mark Millar og tegnerne Bryan Hitch og Paul Neary. Selv om historien strengt tatt hadde passet best som biserie bakerst i et Ultimate Spider-Man-blad, er kvaliteten meget høy. Gode tegninger kombinert med et manuskript fullt av action, spenning, humor, annerledes vrier på kjente superheltsituasjoner og litt melodrama er en meget god blanding. Ultimates er det klart beste i dette bladet!

Peter Parker/Spider-Man sliter med sine personlige problemer også i Ultimate-utgaven. Men det er også action og interessante situasjoner. De godt over 100 sidene med Ultimate Spider-Man i heftet lar oss hilse på både Ultimates og Ultimate X-Men samt superskurker som Electro, Sandman og Doctor Octopus. Brian Michael Bendis presenterer spennende fortellinger, og tegneren Mark Bagley gjør en utmerket jobb sammen med tusjerne Art Thibert og Rodney Ramos. Ultimate Spider-Man er som regel god, spennende og interessant lesning, og historiene i dette heftet holder den høye standarden.

Ultimate Spider-Man nr. 9