8.7.06

Anmeldelse: Fantomet nr. 13/2006

Det er mye valuta for pengene i jubileumsnummeret av tegneserieheftet Fantomet. Bladet er helt og holdent viet tegneseriefiguren, som har syttiårsjubileum i år. Over 164 sider i farger kan man lese ni historier med Ånden som går. Tanken bak er å vise frem forskjellige måter å presentere tegneseriefiguren på, og her finnes det både avisstriper, søndagssider og lisensproduserte Fantomet-historier fra forskjellige land og forlag. Det hele er bundet sammen med en interessant introduksjon og artikler om Fantomet på film og Fantomet-utgivelser rundt omkring i verden. Flere av historiene er aldri tidligere trykt på norsk, og enkelte av dem har ikke vært publisert i Norge i farger før nå.

Det hele starter opp med den historiske Fantomet-fortellingen ”Parykkens hemmelighet” fra Shakespeares tid. Det er Fantomet-skaperen selv, Lee Falk, som står bak sammen med tegneren Sy Barry. Dette er en av serieskaperteamets beste historier, og den er en flott overtyre til neste historie, ”Karnevalet”, der de samme serieskaperne slår seg løs med en god Fantomet-thriller. Så er tiden inne for klassisk Fantomet i henholdsvis Ray Moores og Wilson McCoys strek. ”Brødrene Gibs” er en kort, småhumoristisk og slående Fantomet-fortelling, mens ”Eventyr i Algerie” er typisk for Ray Moores mørke og mystiske Fantomet-fremtoning fra tretti- og førtitallet. Heldigvis gjengis akkurat denne historien i svart/hvitt, slik at Moores strek kommer best til sin rett. Turen går videre til to svenskproduserte historier, der Jaime Vallvé og Hans Lindahl viser at de er blant de dyktigste tegnerne som har jobbet med Ånden som går. Både ”Fangen i Venedig” og ”Ondskapens slott” er gnistrende historier det er gøy å få et gjensyn med. Dette er blant kremen av den svenske lisensproduksjonen av Fantomet, men i et norsk jubileumshefte hadde det kanskje også gjort seg med en historie der norske serieskapere også var involvert. Eirik Ildahl er blant dem som har laget mange gode historier med Fantomet, og kanskje ett av hans og Knut Westads bidrag med tegneseriehelten fra Bengal burde vært med her?

Like spennende som resten av heftet er ikke den italienske serien ”Det lysende egget”, men dette veies opp av de amerikanske historiene ”1776” og ”I apenes land”. Sistnevnte er skrevet av Mark Verheiden, som blant annet har stått for manuskript til fjernsynsseriene Smallville og Battlestar Galactica. Verheidens historie er et høydepunkt i heftet, der han sammen med tegneren Luke McDonnell skildrer miljøvernproblematikk på en kreativ og spennende måte. Like interessant er ikke ”1776” av Don Newton, men den avdøde Batman- og Aquaman-tegneren står bak en god, historisk fortelling med Ånden som går der slavespørsmålet og den amerikanske frigjøringen står i sentrum. Mer av både Newtons og Verheiden/McDonnells Fantomet hadde gjort seg på norsk, forresten.

Fantomet nr. 13/2006 koster 39,50. Det er en uslåelig pris for et såpass variert og lesverdig hefte. Her er det noe for alle, og flere timers god underholdning i sommervarmen kan loves dem som plukker opp heftet. Dette er årets beste Fantomet-hefte så langt, og det skal mye gjøre for å slå dette. Anbefales!

Fantomet nr. 13/2006
164 sider
39,50 kroner