16.10.05

Anmeldelse: Fantastic Four - Tilbake til start

Når man skal skrive den amerikanske tegneseriehistorien for de siste tretti årene kommer man ikke utenom John Byrne. Serieskaperen har satt sitt preg på amerikanske superhelttegneserier, og han har arbeidet med flere av de viktigste figurene. Blant annet var det John Byrne DC gikk til da Superman skulle oppdateres på midten av åttitallet, og sammen med forfatteren Marv Wolfman gjenskapte Byrne mannen av stål. På slutten av nittitallet fikk han samme type oppdrag av Marvel med Spider-Man. Andre serier Byrne har vært involvert i som forfatter og/eller tegner er X-Men, Alpha Flight, Hulk, Iron Fist, Avengers og Sub-Mariner for Marvel samt Wonder Woman, Doom Patrol og The Demon for DC.

I boken "Tilbake til start" fra Egmont Serieforlaget, som er bind 2 i serien "Alle tiders superhelter", er vi tilbake til 1981 og 1982, og John Byrne har akkurat overtatt Fantastic Four som både manusforfatter, tegner og tusjer. Fantastic Four hadde i lengre tid vært en skygge av den tegneserien det var under Jack Kirby og Stan Lee. Blant dem som visste det aller best var John Byrne. Noen år tidligere hadde Byrne arbeidet som tegner på serien, og det arbeidet satte ikke akkurat verden i ekstase. Mens Byrne gjorde en OK jobb med tegningene, hadde ikke manusforfatter Marv Wolfman sine beste dager på tegneserien. For Wolfman skulle dette bedre seg betraktelig da han like etter startet opp New Teen Titans for DC sammen med tegneren George Perez, mens Byrne (etter å ha laget to Fantastic Four-historier på egenhånd i 1980) skulle lage det som mange regner som den beste Fantastic Four-perioden siden Kirby og Lee.

I "Tilbake til start" finner vi Fantastic Four nr. 232-240 gjengitt. Grunnfokuset til John Byrne er nettopp det - å gå tilbake til begynnelsen. Han velger å se på hva Jack Kirby og Stan Lee gjorde for å få Fantastic Four til å fungere og bygger videre på det ved å sette det inn i en moderne setting for 1981. Byrne starter med å la en gammel FF-skurk, Diablo, dukke opp igjen. Så går det slag i slag med gjestende skurker som Ego, Dr. Doom og Puppet Master. Byrne lar også status quo forandre seg i serien ved å gi Human Torch en kjæreste i form av en kvinne med samme flammeevner som Johnny Storm, Thing får tilbake sitt opprinnelige utseende, og han flytter Inhumans fra sitt bosted på Jorden til Månen. John Byrne velger å presentere Fantastic Four først og fremst som en familie som tilfeldigvis har superkrefter fremfor å la dem være en hvilken som helst superheltgruppe. Serien tjener på det, og de menneskelige relasjonene karakterene mellom blir viktigere enn konfliktene med de ulike skurkene.

Historiene ligger mange hakk over det som ble produsert av Wolfman/Byrne og Doug Moench/Bill Sienkiewicz i tiden før Byrne fikk eneansvar for serien. Like fullt har ikke Byrne nådd høydepunktene i Fantastic Four-produksjonen sin. Dersom det kommer flere bind med Fantastic Four av Byrne får vi blant annet se Byrnes Galactus-historie og den påfølgende rettsaken mot Reed Richards, som begge er solide høydepunkter blant Marvels tegneserier fra 1980-tallet. Den klart beste historien i boken er den lange jubileumshistorien fra Fantastic Four nr. 236, der Fantastic Four møter Puppet Master og Dr. Doom. Dette er også en av Byrnes favoritthistorier, og han har i intervjuer omtalt den som "Fantastic Four: The Movie".

Presentasjonen av boken er flott. Boken er innbundet; med flott trykk og solid fargegjengivelse. Én side med redaksjonell tekst må sies å være tynt for en slik bok; spesielt når det brukes seks sider til å presentere amerikanske originalomslag. Siden inneholder en kort tekst om Byrnes Fantastic Four og litt informasjon om skurkene i boken. Her kunne forlaget slått seg løs med massevis av bakgrunnsstoff om Fantastic Four som tegneserie og John Byrne som serieskaper. Det burde også vært plass til stoff om Inhumans og den opprinnelige Human Torch i et slikt praktverk. Litt informasjon om Fantastic Four i Norge hadde også gjort seg.

Mange av historiene i boken har tidligere vært på trykk i norske Marvel-hefter som Edderkoppen og Marvel Superheltene. Egmont Serieforlaget har valgt å oversette disse på nytt, og det tjener tegneseriene på. Spesielt er det hyggelig å se tidligere upubliserte historier for første gang på norsk. Det er også kjekt å se disse Byrne-fortellingene samlet på norsk, og utgivelsen skal forlaget ha honnør for. Dette er superhelttegneserier av høy kvalitet og vel verdt å gi ut i bokform.

Fantastic Four: Tilbake til start
ISBN 82-429-2629-8
228 sider