11.7.06

Anmeldelse: Tysk All-Star Batman nr. 1

Det bestselgende tegneserieheftet i USA i 2005 var All-Star Batman & Robin nr. 1. Batman-historien derfra er nå gitt ut i Tyskland av forlaget Panini Comics som første del av utgivelsen All-Star Batman nr. 1. All-Star Batman er en praktutgivelse som presenterer tegneseriene i samme gate som Seriehusets Marvel Action Album. Her går det i limfrest rygg, kartongomslag og glanset papir. Heftet er en fryd å se på, men holder også innholdet mål?

For å ta det redaksjonelle først. Heftet starter med en innledning om innholdet og forteller litt om bakgrunnen for All-Star Batman og seriens sammenheng med det vanlige DC-universet. I tillegg kan man lese en artikkel om Batmans medhjelper Robin i et historisk perspektiv. Dette er av høy standard, og den tyske redaktøren Christian Grass skal ha ros for en solid tilpasning av utgivelsen for både tilfeldige og vanlige superhelttegneserielesere.

Det er ikke hvem som helst som står bak historiene i All-Star Batman. Ingen ringere enn Frank Miller (manus) og Jim Lee (tegninger) har presentert en alternativ utgave av flaggermusmannen. Historiene foregår i en helt egen kronologi utenfor det vanlige DC-universet, og i All-Star Batman nr. 1 blir vi tatt med til dagen Dick Grayson ser foreldrene sine bli skutt ned og drept i sirkuset der de arbeider. En følge av dette er at Batman kidnapper Grayson for å rekruttere ham til krigen mot forbrytelser og ondskap.

Det er en sint og bisk Batman vi møter i heftet. Aggresjonsnivået er høyt i både Batmans handlinger og replikker. Samtidig er det en friskhet over det hele. Det er troverdig at en forbryterbekjemper har en slik atferd. Batman har selv opplevd som barn at foreldrene hans ble drept av en skurk, og at det koker mellom pannebraskene hans er ikke usannsynlig. Dermed blir handlingene hans både uforutsigbare og uvanlige.

All-Star Batman er en god tegneserie med et lesverdig manus og flotte tegninger. Jim Lee er en av de store tegnerstjernene i USA, og det er ikke uten grunn. Her samarbeider han med tusjeren Scott Williams, og sammen leverer de et produkt som det er en fryd å se på. Miller står for et manus der man hele tiden undrer seg på hva som skjer på neste side, og sluttproduktet er meget godt. Dette er blant kremen av superhelttegneserier!

Denne tyske utgivelsen er et godt håndverk. Innholdet er flott, og presentasjonen er utmerket. Tør vi håpe på en norsk utgivelse også?

All-Star Batman nr. 1
USA: All-Star Batman & Robin nr. 1-2