26.12.05

Siddis med nytt serieforlag

Stavanger var i sin tid en viktig tegneserieby i Norge. Det var herfra SE-bladene gjennom mange tiår blant annet fikk sendt ut tegneseriehefter med superhelter, krigsserier og jenteblader som Tuppen og Lillemor til bladhyller over det ganske land. Nå er et nytt tegneserieforlag på gang hos siddisene. Vanja Nilsen har startet opp Wildside Comix, og første nummer av tegneserieantologien med samme navn er ute i disse dager.
-Bakgrunnen for forlaget er at jeg har hatt som min store drøm å bli serietegner siden jeg var 8 år gammel. Jeg har jo med tiden funnet ut at det å komme på trykk ikke er så lett, og etter for mange år med drømmer som gikk i knas og ting som aldri ble noe av, bestemte jeg meg for å ta saken i egne hender og starte mitt eget forlag. Og i samme slengen håper jeg å kunne gi andre serietegnere en sjanse til å komme på trykk, samt tilby serier i litt flere sjangere enn det som man vanligvis finner i de norske bladhyllene, forteller Wildside-sjef Vanja Nilsen til Superhelter i Norge.

Wildsides første tegneseriehefte inneholder tegneserier laget av norske serieskapere. Her går det blant annet i fantasyserier, og det hele er i engelsk språkdrakt.
-Grunnen til at vi valgte å ha tegneseriene på engelsk, er fordi vi ønsker å kunne tilby tegneseriene til alle land, ikke bare Norge. Og både websiden vår og nettbutikken har engelsk versjon, og folk ifra hele verden kan bestille tegneseriene våre. Vi satser rett og slett på verden som vårt salgsområde - og det har jo allerede kommet inn flere bestillinger ifra utlandet så vi regner med at vi gjorde riktig valg. Samtidig ønsker vi jo også at utenlandske serietegnere kan ta kontakt med oss, forklarer Vanja Nilsen. Samtidig ser ikke Nilsen bort fra tegneserier på norsk fra Wildside, men dette kommer an på salget og mottakelsen av profilen på forlagets serier så langt.
-Dette er serier som ikke helt faller inn i det man kan kalle for "tradisjonelle norske serier" for å si det sånn, smiler hun.

-Så langt har forlaget gitt ut heftet Wildside. Kommer det flere titler i den nærmeste fremtid?
-Selv håper jeg at det kommer flere nye utgivelser i løpet av 2006. Sånn uten å være for optimistisk, satser jeg iallefall på minst ett nummer til av "Wildside". Det avhenger selvsagt helt og holdent av salg - jeg er i en slik økonomisk situasjon akkurat nå at jeg er nødt til å få nok inntekter fra salget til å få råd til opptrykking av flere utgivelser. Men jeg ser positivt på fremtiden - og håper å kunne publisere mange seriehefter fremover! slår Nilsen fast. Hun avviser heller ikke superhelttegneserier fra forlaget.
-Vi har som nevnt på vår webside ikke tenkt å gi uttrykk for at noen typer serier er "feil" serier, og at vi vil være åpne for det aller meste. Så vi er ikke blant dem som sier nei til superhelt-serietegnere, understreker Vanja.

-Og hvordan får man tak i tegneserieheftene til Wildside?
-De kan foreløpig kjøpes via vår nettbutikk på www.wildsidecomix.com, og ellers på Outland i Stavanger og Oslo, og Løvås Bruktbu i Stavanger, avslutter Vanja Nilsen.