1.12.05

Anmeldelse: Spider-Man Julespesial

Egmont Serieforlaget smeller til med en julespesial med ulike superhelter fra Marvel. Heftet har fått navn etter Spider-Man, som er bifigur i julespesialens hovedhistorie. Hovedpersonen her er Daily Bugle-utgiver J. Jonah Jameson, som manusforfatter Tom DeFalco mer eller mindre setter inn som Scrooge fra Charles Dickens' "A Christmas Carol". Til tross for glimrende mangaaktige tegninger fra Takeshi Miyazawa faller ikke det endelige resultatet i smak hos denne anmelder. Variasjoner over Scrooge har man sett før, og selv om historien gir både julestemning og større innsikt i Jamesons psyke, blir den for lang og uten overraskelsesmomenter.

Scott Summers og Emma Frost er midtpunktet i en julehistorie med X-Men. En av elevene ved Xavier-instituttet må bli igjen på mutantskolen i julen, og de to X-mutantene tar på seg foreldrerollen for gutten. Dette er en helt grei fortelling av Roberto Aguirre-Sacasa (manuskript) og tegnerne Roger Crauz og Victor Alazaba med en flott og rørende avslutning.

Den beste historien i juleheftet omhandler lille Franklin Richards. Sønnen til Mr. Fantastic og Invisible Woman prøver å finne ut mer om julehøytiden, og han stiller sine spørsmål til de ulike medlemmene i Fantastic Four. Historien gir mer innsikt - både om karakterene i superheltgruppen og ulike livsanskuelser. Sterkest inntrykk gir sekvensen der Thing forteller at han er jøde og feirer hanukkah i stedet for jul. Noen ganger er de beste superheltfortellingene fortellinger om mennesker og ikke superhelter. Slik er tilfellet med denne korte Fantastic Four-sekvensen av Aguirre-Sacasa, Duncan Rouleau (tegning) og Aaron Sowd (tusj). Vi får se troverdige tegneseriefigurer som agerer som virkelige mennesker. Heldigvis. For det er troverdigheten som mennesker som gjør superheltene interessante - ikke superkreftene.

Spider-Man Julespesial
52 sider
USA: Marvel Holiday Special 2004