29.11.05

Anmeldelse: X-Men nr. 6/05

I X-Men nr. 6/05 avsluttes Grant Morrisons X-Men-saga fra det amerikanske heftet New X-Men. Helt siden våren 2003 har Egmont Serieforlaget presentert Morrisons historier med Marvel-mutantene, og det har vært en spennende ferd med gode og interessante manuskripter. Tegningene har variert noe, men Mark Silvestri, som tegner Morrisons svanesang med X-Men, gjør som vanlig en kjempejobb. Historien foregår 150 år inn i fremtiden, og X-mutantene gjennomfører en kamp mot Beast, som har skaffet seg superskurken Magnetos posisjon som verdenshersker in spe. Tegneserien er spennende, men den er ikke helt lett å hoppe inn i. Heldigvis finnes det et godt handlingsreferat fra tidligere historier til glede for nye lesere.

Fortsettelsen på X-Men-historiene til Morrison fortelles av Chuck Austen (manus) og Salvador Larroca (tegning), og i dette heftet presenteres vi for to av dem. Xavier-instituttet ligger i ruiner, Emma Frost og Scott Summers prøver å finne ut av forholdet sitt og det er konflikter mellom mutanter og mutanthatende mennesker. Feidene som skildres er mange, og veien videre blir staket ut for X-Men i det som strengt tatt er et mellomspill før X-Men nr. 1/2006. Historiene er helt greie og fungerer som OK superheltaction, men de blir samtidig et antiklimaks til Grant Morrisons mutantsaga.

100 sider med X-Men får sin avslutning i tredje del av Wolverine: The End. Her fortsetter Paul Jenkins (manus) og Claudio Castellini (tegning) fortellingen om slutten på Wolverines liv. Mutanthelten er i Japan, der han slåss, blir tatt til fange og slåss nok en gang. Historien faller i smak hos denne anmelder, men det tar sin tid å få lest hele miniserien på norsk. Når neste nummer av X-Men er ute på nyåret har det gått syv måneder siden første del av miniserien dukket opp i bladhyllene i Norge. Det blir for lenge, hvis man skal følge en slik serie.

X-Men nr. 6/05 er ikke det beste superheltheftet som er gitt ut i Norge i år, men det holder en brukbar kvalitet likevel. Det kan by på gode tegninger og flere lesverdige historier. Men mest av alt er det på en forløper for neste års X-Men, der det amerikanske kvalitetsheftet Astonishing X-Men med manus av Joss Whedon kommer på trykk. Den serien er det verdt å vente på!

X-Men nr. 6/2005
100 sider
USA: New X-Men nr. 154-156 + Wolverine: The End