21.11.05

Anmeldelse: Varg Veum - Dødelig ekko

Den andre tegneserieboken med Varg Veum ble lansert på tegneseriefestivalen Raptus i oktober, og nå er boken i salg over det ganske land. Det er Westwind forlag som har latt den bergenske detektivhelten til Gunnar Staalesen få utfolde seg i tegneserieruter med Mike Collins som ansvarlig for den grafiske fremtoningen. Collins er en meget dyktig tegner som gjennom arbeid på superhelttegneserier som Batman, Flash og Judge Dredd har vist at han holder en høy standard. Sidene til Collins pleier å være spennende bygget opp, og han er dyktig til å bruke perspektiver som virker uttenkte og driver handlingen videre. Til Varg Veum har Mike Collins valgt en mer skisseaktig stil enn den finslepne man kjenner fra tegnerens arbeid med superhelter. Denne anmelder mener at det ikke er et riktig valg. Mens komposisjon og layout er godt gjennomtenkt, virker den endelige utføringen av tegnearbeidet noe uferdig.

Gunnar Staalesen har skrevet flere av de aller beste norske krimromanene. Historien i "Dødelig ekko" er ikke blant hans aller beste. Det er en helt grei kriminalfortelling, men det virker som om det er litt for mange tilfeldige tråder som nøstes sammen på en gang, slik at så godt som alle som skildres i fortellingen involveres i oppklaringen av mysteriet. Greit nok. Det blir ofte slik i en whodunnit, men det blir for urealistisk slik det fremstilles i boken med blant annet en tysker som plutselig viser seg å være britisk og et halvsøskenpar som tilfeldigvis møtes for første gang.

Første bok i Varg Veum-serien var en bedre leseopplevelse enn denne boken, selv om Collins også der valgte en mer skissepreget form på tegningene. Det er ikke uvanlig at enkelte bind i en albumserie holder lavere kvalitet enn andre. Vi får satse på at Dødelig ekko er et hvileskjær, og at serieskaperne har fem mektige bind igjen i denne serien. Det er i alle fall ikke bakmennene det står på. De har vist høy kvalitet tidligere.

Varg Veum: Dødelig ekko (7 fjell - bok 2)
68 sider
149 kroner