16.9.05

Anmeldelse: X-Men nr. 5/05

Det nærmer seg slutten av Grant Morrisons X-Men-saga fra det amerikanske heftet New X-Men. I likhet med den klassiske "Days of Future Past", som avsluttet samarbeidet mellom Chris Claremont og John Byrne på X-Men, velger Morrison å la sin svanesang som X-Men-forfatter foregå i fremtiden. Til meget gode tegninger av Mark Silvestri får vi oppleve Beast som skurk 150 år inn i fremtiden sammen med fremtidige, mulige versjoner av Marvels mutanter. Det hele er en meget god tegneserieopplevelse, som dessverre nye X-Men-lesere neppe vil ha særlig utbytte av. Til det er det for mange hentydninger i historien for de innvidde leserne av Marvels mutanttegneserier.

Dette 100-siders heftet avsluttes med andre del av Wolverine: The End av Paul Jenkins (tekst) og Claudio Castellini (tegning). Selv om historiene fra New X-Men holder høy kvalitet, er det Wolverine-serien som er den beste leseropplevelsen i bladet. Her er det både humor, spenning, action og gode tegninger. Til tross for dette hadde nok bladet blitt enda bedre om man hadde lagt bort Wolverine-avsnittet og heller presentert slutten på Morrisons New X-Men-historie. Det er det plass til i heftet, og da hadde man sluppet to historier uten en egentlig avslutning i utgivelsen. Det hadde gjort det lettere å lese bladet for en tilfeldig leser.

For X-Men-lesere inneholder dette heftet gode nyheter. X-Men-bladet fortsetter, og Egmont har valgt ut Chuck Austen og Salvador Larrocas X-Men som ny hovedserie. Skal vi gjette på at de starter med historien "She Lies With Angels" fra Uncanny X-Men nr. 437 i neste nummer?

X-Men nr. 5/2005