30.6.05

Anmeldelse: Sølvpilen nr. 1/05

Selv om Sølvpilen ikke er superhelt, er han i alle tilfelle en helt. Derfor gir vi kiowahøvdingen plass i Superhelter i Norge. Denne uken inntok indianerhelten de norske bladhyllene sammen med makkerne Falk og Månestråle for første gang siden 1991. Gjensynet var ikke like hjertelig som det kunne vært. De to utvalgte historiene i bladet holdt ikke noen høy kvalitet, og de var vel egentlig bare et uttrykk for at tiden har løpt fra gode, gamle Sølvpilen.

Presentasjonen av bladet var ypperlig. Figurene og tegneserien ble presentert på en flott måte, og alle faktaopplysningene om indianere og ville vesten gjorde pakken meget interessant. Da er det synd at hovedinnholdet skuffer. Ikke var historiene spennende, og en fortellerteknikk der det hele tiden fortelles hva som foregår på tegningene er alt annet enn interessant. I tillegg er bladet skjemmet av av dårlig kvalitet på gjengivelsen av tegningene. Det kan se ut som om Allers har vært nødt til å skanne gamle blader i stedet for å bruke trykkfilm. Resultatet er i alle fall dårlig. Det må da kunne finnes enten filmer, datafiler eller kanskje til og med originaltegninger et eller annet sted. Det var et av de store, tyske tegneserieforlagene som stod bak Sølvpilen, og trykkoriginaler må da finnes fremdeles. Eller enda bedre: Få tak i noen serieskapere som kan lage en moderne utgave av Sølvpilen? Utfordringen er herved sendt ut.

Sølvpilen nr. 1/2005
39,50 kroner
Allers Familie-Journal AS

29.6.05

Lovord om Batman-bok


Det danske tegneserietidsskriftet Seriejournalen har anmeldt den danske utgaven av Batman-boken med tegninger av Neil Adams. Boken, som kommer på norsk i august, får mange godord av anmelder Frank Madsen. Han anbefaler boken varmt og understreker at Adams i sin tid revolusjonerte superheltgenren akkurat slik "Frank Miller gjorde det 10 år senere, men hvor Frank Miller stadig huskes og øver sin indflydelse i tegneserier og film, er Adams stort set glemt af alle andre end hardcore tegneseriefans, så det er en god ide at udgive hans Batman-serier på dansk."

Boken er for øvrig identisk med den andre av tre "Batman illustrated by Neil Adams"-bøker utgitt i USA. Den inneholder tegneserier opprinnelig publisert i USA i bladene "The Brave and the Bold" 86 og 93, "Batman" nr. 219 og "Detective Comics" 395, 397, 400, 402, 404, 407, 408 og 410.

28.6.05

Anmeldelse: Spider-Man nr. 6/05

Denne utgaven av Spider-Man var en fornøyelse å få i hendene. Mike Deodato jr. er en utmerket tegner, og hans realistiske tegnestil er en fryd for øyet. I nr. 6/05 får vi se de første historiene der Deodato tegner Spider-Man til manus av J. Michael Straczynski. Historien er begynnelsen på storylinen "Sins Past", som skapte stor furore i det amerikanske tegneseriemiljøet.

Dette er først og fremst en fortelling om Peter Parkers kjærlighetsliv. Straczynski tar utgangspunkt i forholdet mellom Parker og Gwen Stacy, som døde i den klassiske historien i Amazing Spider-Man nr. 121-122 (på norsk i Edderkoppen 8/79, Edderkoppen klassikere 1/90 og boken De beste Spider-Man-historiene). I en historie som begynner som en fortelling om Peter Parker og Mary Jane, dukker det opp skygger fra fortiden. Plutselig blir Peter Parker forfulgt av to personer, men han aner ikke hvem det er. Som Spider-Man blir han banket opp av personene, og som Parker blir han drapstruet. I slutten av historien blir det avslørt hvem som gjør dette: Det er de to så langt ukjente barna til Gwen Stacy.

Det er en spennende historie som presenteres i heftet, og Straczynski lager en troverdig setting for historien. Men ikke alt er bra. At Straczynski kaster inn noe nytt i historien om Spider-Man er greit, men her bryter han med alt som var innarbeidet med karakteren Gwen Stacy.

Egmonts presentasjon av historien er helt grei. Dessverre er det lite redaksjonelt stoff utover en kort introduksjon til historien og en presentasjon av kommende Marvel-hefter. Her kunne forlaget for eksempel slått seg løs med historiske betraktninger omkring Spider-Man og hans forhold til Gwen Stacy, slik at dette hadde blitt lettere å sette seg inn i for nye lesere. En henvisning til Spider-Man Kjempepocket, der noen klassiske historier med Peter Parker og Gwen Stacy nylig kom på trykk, hadde også gjort seg.


Spider-Man nr. 6/2005
32 kroner
Egmont Serieforlaget

Slutt for DC-heltene i Norge


Gigant nr. 1/2005 fra mars ble det siste vanlige heftet med superhelttegneserier fra forlaget DC på norsk for en tid fremover. Det er Hege Høiby hos Egmont Serieforlaget som opplyser dette i en e-postmelding til Superhelter i Norge. Gigant, som i de siste utgavene blant annet har servert miniseriene Kingdom Come, Superman: Birthright og historien "Hush" med Batman, har vært det eneste bladet på det norske markedet med DC-superhelter de siste årene. Nedleggelsen av heftet betyr også at de syv siste avsnittene av Birthright ikke kommer på norsk med det aller første.

Fra 1966 og frem til 1991 var det jevnlige utgivelser av superhelttegneserier fra DC. Enkelte av disse årene ble det til og med gitt ut minst tre DC-hefter enkelte måneder. Først og fremst var Superman den ledende tegneseriefiguren, men i kortere og lengre perioder kunne man også stifte bekjentskap med blant annet Batman (Lynvingen), Justice League (Lovens Voktere), Superboy, Legion of Superheroes (Rommets Helter) og Teen Titans (Tenåringstitanene). Etter 1991 har utgivelsene vært sporadiske, og nå er det altså kroken på døren for DC-heltene i hefteform i Norge inntil videre. Men helt slutt er det ikke. I anledning filmen "Batman Begins", kommer det en egen filmspesial som tegneserie på norsk. I følge Høiby kommer denne i salg neste uke. Senere i år er det også på gang bøker med både Batman og Superman.

27.6.05

Ghost Rider til filmen


Enda en superhelttegneserie skal bli film. Denne gangen dreier det seg om Ghost Rider, som på norsk ble kalt Spøkelsesrytteren da noen avsnitt ble publisert i Atlantic Special i 1982.

Regissør og manusforfatter for filmen er Mark Steven Johnson, mens hovedrollen som Johnny Blaze/Ghost Rider spilles av Nicholas Cage. Filmen har premiere neste år. I USA er første offisielle visning 4. august 2006, mens den kommer til Norge 6. oktober 2006. En samling forhåndsbilder fra filmen finnes på denne nettsiden.

Ghost Rider ble skapt av manusforfatteren Mike Friedrich og tegneren Mike Ploog i 1972. Den opprinnelige superheltserien gikk i bladene Marvel Spotlight og Ghost Rider på syttitallet. Marvel har gjenopplivet serien flere ganger senere. Det kom til og med en Ghost Rider 2099-serie. For øvrig hadde Marvel også en westerntegneserie med navnet Ghost Rider på sekstitallet.

26.6.05

Tilbakeblikk: Supermann nr. 3/91


I USA ble Supermann-serien bedre etter at John Byrne ga seg som mannen bak en viss mann av stål. De tre Supermann-bladene i USA holdt på den tiden et meget høyt nivå både kunstnerisk og fortellermessig. Heldigvis har dette fortsatt til i dag der borte.

Her hjemme er vi kommet over avsløringen av Bandeknuseren og for tiden holder vi på med Supermanns selvpålagte eksil i verdensrommet. Dessverre blir seriene redigert av SEMIC på en slik måte at det virker som om man prøver å presse inn mest mulig stoff på de 48 sidene bladet rommer. Problemet med dette blir at enkelte detaljer og subplots blir borte. Heldigvis klarer man å få med det viktigste, men likevel føler jeg at dette er en betenkelig måte å gjøre dette på når man trykker amerikanske tegneserier.

Innholdet i akkurat dette bladet kommer til å bli viktig for Supermann i kommende blader - noe alle norske Supermann-lesere snart vil merke...

Tegningene i bladet holder en høy kvalitet - akkurat slik man har blitt vant med når det gjelder Supermann i USA etter Byrnes THE MAN OF STEEL-miniserie. Jerry Ordway, George Perez og Mike Mignola gjør en glimrende jobb. Manuset er stillestående, men har på en måte en slag unnskyldning for det i og med at dette er historier som skal gjøre banen klar for den "nye" Supermann

(Tidligere publisert i Galactus nr. 4 - april/mai 1991.)

Supermann nr. 3/1991
15 kroner
SEMIC/Nordisk Forlag AS

Tilbakeblikk: Gigant nr. 3/04


Nå og da vil vi på Superhelter i Norge ta et tilbakeblikk til tidligere norske superheltutgivelser. Først ut er Gigant nr. 3/04. Anmeldelsen har tidligere vært på trykk i Laksevågposten i august 2004:

Batman, eller Lynvingen som tegneseriefiguren lenge het i Norge, har ikke vært mye å se i Norge de siste årene. I 2003 og 2004 har det vært noen få enkeltopptredener i heftet Gigant, og i årets sommernummer er det historien "Detektiv nr. 27" som presenteres. Her tas Batman ut av sin naturlige sammenheng, og tegneseriefigurens alter ego blir Pinkerton-detektiv.

Filmskaperen Michael Uslan, som ikke er kreditert for sitt arbeid i tegneserieheftet, har skapt et spennende og interessant manuskript som tåler å bli lest en rekke ganger. Det dukker hele tiden opp detaljer som gir leseren noe nytt ved hver gjennomlesning. Den danske serietegneren Peter Snejbjerg, som er blitt en fanfavoritt i USA, tegner meget godt, og som tegneserie er "Detektiv nr. 27" et utmerket verk uansett om man liker superhelter som Batman eller ei. Bladet inneholder også et interessant intervju med Peter Snejbjerg, men det hadde også vært interessant å få lese litt om Michael Uslan og bakgrunnen for denne historien. Den ble nemlig gitt ut som et album i USA til minne om den første opptredenen til Batman i det amerikanske tegneseriebladet Detective Comics nr. 27 i 1939.

"Detektiv nr. 27" av Michael Uslan og Peter Snejbjerg
Gigant nr. 3/2004
49 kroner
Egmont Serieforlaget

25.6.05

Anmeldelse: Ultimate Spider-Man nr. 9


Da forlaget Marvel skulle oppdatere tegneserieuniverset sitt for noen år tilbake, gjorde de det helt annerledes enn det DC gjorde på åttitallet. Mens DC lot sitt serieunivers og de viktigste heltene starte på nytt, valgte Marvel å la oppdateringen foregå i et eget univers utenfor det vanlige Marveluniverset, Ultimate-universet. Her holder de moderne utgavene av blant annet Avengers, Spider-Man, Fantastic Four og X-Men til.

Egmont har latt norske lesere få møte Ultimate-universet gjennom flere titler. Det er først og fremst gjennom heftet Mega Marvel vi har fått se Ultimate Spider-Man, Ultimate X-Men og Ultimate-utgaven av Avengers, Ultimates. Vi har ikke fått se Mega Marvel på tegneseriemarkedet i år. I stedet har Ultimate Spider-Man fått eget blad, som for sikkerhets skyld nummereres etter antallet utgivelser med serien totalt - inkludert dem i Mega Marvel.

I Ultimate Spider-Man får vi presentert 156 sider underholdning fra Ultimate-universet. Det begynner med en 40-siders historie med Ultimates av manusforfatter Mark Millar og tegnerne Bryan Hitch og Paul Neary. Selv om historien strengt tatt hadde passet best som biserie bakerst i et Ultimate Spider-Man-blad, er kvaliteten meget høy. Gode tegninger kombinert med et manuskript fullt av action, spenning, humor, annerledes vrier på kjente superheltsituasjoner og litt melodrama er en meget god blanding. Ultimates er det klart beste i dette bladet!

Peter Parker/Spider-Man sliter med sine personlige problemer også i Ultimate-utgaven. Men det er også action og interessante situasjoner. De godt over 100 sidene med Ultimate Spider-Man i heftet lar oss hilse på både Ultimates og Ultimate X-Men samt superskurker som Electro, Sandman og Doctor Octopus. Brian Michael Bendis presenterer spennende fortellinger, og tegneren Mark Bagley gjør en utmerket jobb sammen med tusjerne Art Thibert og Rodney Ramos. Ultimate Spider-Man er som regel god, spennende og interessant lesning, og historiene i dette heftet holder den høye standarden.


Ultimate Spider-Man nr. 9
49,50 kroner
Egmont Serieforlaget

23.6.05

Batman-boken kommer i august


Denne uken er den danske utgaven av Batman-boken med tegninger av Neil Adams i salg. Boken er laget i samproduksjon med norsk Egmont, men den norske utgaven kommer ikke før i august. Det er Hege Høiby hos Egmont Serieforlaget i Norge som opplyser dette i en e-postmelding til Superhelter i Norge. I følge Høiby vil boken ikke distribueres gjennom Bladcentralen, men den vil bli tilgjengelig "i klubb, bokhandel og spesialforretninger."

Illustrasjonen er hentet fra basserne.dk

20.6.05

Anmeldelse: Spider-Man Kjempepocket

Denne uken kom Spider-Man Kjempepocket i salg. Her presenterer Egmont Serieforlaget over 300 sider med superhelten med edderkoppkrefter. Forlaget har valgt å gi ut tegneserier fra 1970 og 1971 i pocketboken, og i svart/hvitt kan vi lese Amazing Spider-Man nr. 88-102 i sin helhet for første gang på norsk.

Leseren blir kastet ut i historiene i pocketboken uten noen redaksjonell innledning. Her burde forlaget lagt inn noen redaksjonelle bemerkninger om tegneseriene som blir presentert i boken. For eksempel kunne det blitt forklart hvor i Spider-Man-kronologien man er. Det er tross alt 35 år siden de eldste av historiene ble gitt ut i USA, og det er mye som har forandret seg i Spider-Mans verden siden den gang.

Fortellingene i Spider-Man Kjempepocket holder høy kvalitet, og de er hentet fra en periode som er et av høydepunktene innen Spider-Man-serier. Sammen med forfatterne Stan Lee og Roy Thomas er det tegnerstjerner som John Romita og Gil Kane som står som serieskapere, og både tegninger og fortellinger er meget gode. Vi møter tegneseriefigurer som Doctor Octopus, Green Goblin, Iceman, Prowler, Morbius og Lizard i boken.

Egmont har valgt et større format på pocketboken enn både SEMICs Marvel-pockets fra 1985/86 og Atlantics Superseriepockets fra 1978-1984. Formatet er noe mindre enn det vanlige bladformatet, men like fullt presenterer det tegneseriene på en utmerket måte. Prisen er 59,50, og for over 300 sider med gode Spider-Man-tegneserier er dette verdt en investering. Vi får håpe det kommer flere slike kjempepocketer - med både Spider-Man og andre superhelter fra Marvel og DC. Svensk og dansk Egmont presenterte sine utgaver av Spider-Man Kjempepocket i fjor, og i disse dager kommer danskene med bok nummer 2.

For øvrig prøver Egmont Serieforlaget å ta med informasjon om opprinnelig publisering av seriene både i USA og i Norge i boken. Her har det dessverre sneket seg inn enkelte feil, og noen av historiene mangler også original publisering. En riktig liste finnes blant kommentarene til denne saken.

Oppdatert 27. august 2005.

15.6.05

Lynvingen kommer


I dag er det premiere på "Batman Begins" i USA. Filmen, som tar utgangspunkt i Frank Miller (tekst) og tegneren David Mazzuchellis Batman: Year One, kommer først til Norge 15. juli. Hovedrollen som Bruce Wayne/Batman spilles av Christian Bale, mens den kjente superhelt- og filmmanusforfatteren David Goyer har ansvaret for manuskriptet.

Mens Goyer først og fremst har boltret seg i Batman: Year One, er det også andre kjente elementer fra ulike Batman-tegneserier som trekkes inn i filmen. Vi møter skurker som Ra's Al Ghul og Scarecrow, og vi får se hvordan Bruce Wayne arbeider seg videre i livet fra å være gutten som får foreldrene sine skutt ned på gaten til å bli en vigilante i Gotham. Elementer som har vært brukt av serieskapere som Dennis O'Neil og Jeph Loeb finner vi igjen, og vi får til og med se en ung Bruce Wayne reise til Tibet for å lære seg ninjakunsten - akkurat slik Jim Owsley fortalte i Batman nr. 431.

Selvsagt kommer det også en tegneserieversjon av filmen. Denne er i salg i USA denne uken, mens den sannsynligvis også kommer til Norge i forbindelse med filmlanseringen her i juli. Det er forfatteren Scott Beatty og tegnerne Kilian Plunkett og Serge LaPointe som står bak tegneserieversjonen.

14.6.05

Hvem skapte Spider-Man?


Det er mye omkring Marvels historie som tegneserieforlag som er uklart, og en av historiene dreier seg om hvem som skapte Spider-Man. Den første historien i Amazing Fantasy nr. 15 var laget av Stan Lee og Steve Ditko, og det er disse som står oppført som serieskapere, slik Lee blant annet forteller i boken "Origins of Marvel Comics". Men like fullt finnes det andre historier om hvordan det gikk til. En slik historie forteller Joe Simon, som sammen med Jack Kirby blant annet skapte Captain America.

Historien til Joe Simon er kort sagt denne: Simon og Kirby kom med en idé om en tegneseriefigur som skulle være edderkoppbasert. Navnene Spider-Man og Silver Spider ble brukt, men figuren havnet til slutt i en skrivebordskuff i stedet for på tegneseriemarkedet. På slutten av 50-tallet pustet Joe Simon nytt liv i figuren, men videreutviklet den til tegneseriehelten The Fly, som ble utgitt av Archie Comics. Tegner av de første avsnittene med The Fly var for øvrig Jack Kirby. Simon har fortalt denne historien ved flere anledninger, og den kan blant annet leses i boken hans "The Comic Book Makers".

Så langt er alt greit. Problemet med hvem man skal tro på kommer i det Marvel startet opp med sine superhelttegneserier på begynnelsen av 60-tallet. Jack Kirby var nå i Marvel-stallen, og etter all sannsynlighet har han gravd opp igjen idéen om Spider-Man for Stan Lee. Som redaktør bestemmer Stan Lee at Kirby skal lage noen prøvesider med figuren, men han finner etter hvert ut at han heller vil bruke Steve Ditko som tegner. Kirby lager i stedet omslag til det første heftet med Spider-Man. Forklaringen som brukes til tegnerskiftet er at Jack Kirby ikke var like dyktig til å tegne vanlige mennesker som Ditko. En annen forklaring kan være at Stan Lee ved å bruke en annen tegner enn Jack Kirby kunne distansere seg fra den opprinnelige tegneseriefiguren Spider-Man skapt av Kirby og Joe Simon.

De første historiene med Spider-Man ble laget av Stan Lee og Steve Ditko. I hvilken grad Ditko var involvert på manussiden skal være usagt, men en av forklaringene på at Ditko sluttet hos Marvel og gikk tilbake til forlaget Charlton skal ha vært den manglende krediteringen han fikk av redaksjonen hos Marvel. Dog ble Ditko kreditert som co-plotter på de siste historiene han laget med Spider-Man, men mange hevder at Stan Lee i praksis bare skrev dialog for serien. Et tegn på dette kan være at Ditko hadde en annen person i tankene som The Green Goblin enn Harry Osborn. Tilfeldigvis ble dette avslørt i det første heftet med Spider-Man Ditko ikke var involvert i - Amazing Spider-Man nr. 39.

For å gjøre det helt komplisert, kan vi også ta med at Jack Kirby tok på seg skaperansvaret for Spider-Man i et intervju med The Comics Journal. I nr. 134 forteller Kirby at "I created Spider-Man. We decided to give it to Steve Ditko. I drew the first Spider-Man cover. I created the character. I created the costume."

Superheltbøkene kommer


Hege Høiby hos Egmont i Norge har i en e-postmelding til Superhelter i Norge bekreftet at det ikke bare blir tegneserier med Batman og Fantastic Four som skal samles i bokform i år. Utover høsten kommer det også en bok med Spider-Man og en bok med Superman. Boken med Spider-Man inneholder ulike team-up-historier, mens Superman-boken har diverse nye og gamle historier om Mannen av stål og hans venner og fiender.

Bøkene kommer i samproduksjon med dansk Egmont, og danskene ser for seg følgende utgivelsesplan:
Juni: Batman
August: Fantastic Four
September: Spider-Man Team-Up
Oktober: Superman

13.6.05

Batman og Fantastic Four i bokform


Dansk Egmont vil i juni gi ut en Batman-bok på 240 sider i farger. Boken blir en hardcover med Batman-historier tegnet av Neil Adams. Michael G. Nielsen hos Egmont i Danmark har tidligere i år bekreftet på debattforumet til basserne.dk at denne boken blir gitt ut i samproduksjon med norsk Egmont. I Danmark kommer boken ut nå i juni.

Norsk Egmont skal i følge Nielsen også være med på en samproduksjon av en Fantastic Four-bok. Den skal inneholde "en masse fede John Byrne historier" og stoff som ikke har vært utgitt på dansk tidligere. I Danmark kommer Fantastic Four-boken ut i august.

Egmont i Danmark planlegger også bøker med V For Vendetta, Spider-Man Team-Up og Superman. Hva som kommer på norsk av dette, er så langt uvisst.

3.6.05

V For Vendetta på norsk?


Dansk Egmont planlegger en bokutgivelse av "V For Vendetta". Tegneserien av Alan Moore og David Lloyd, som kommer som film i USA i november, bekreftes av Michael G. Nielsen som under forberedelse. Dermed er det ikke usannsynlig at den også kan komme på norsk, siden norsk og dansk Egmont ofte har samtrykk.

Tidligere samarbeidsprosjekter mellom Egmont i Danmark og Egmont i Norge er blant annet bøkene "Spider-Man: Blå" fra 2003 og "De beste Spider-Man-historiene" fra 2004.

2.6.05

Norsk Marvel-historie (del 2)


SEMIC kommer på banen (1984-1993)

I 1984 overtok SEMIC de norske rettighetene til Marvels tegneserier. I samarbeid med søsterforlagene i Sverige og Danmark tok SEMIC opp stafettpinnen etter Atlantic. Primus motor for opplegget var det danske forlaget Interpresse. Anført av forlagsfolkene Henning Kure og Morten Søndergaard satte Interpresse opp et opplegg der Marvel-seriene skulle presenteres som en lang saga uten hopp i historiene og plutselige redaksjonelle endringer. Et viktig element her var redaksjonelle sider og en egen spalte for leserbrev. Dette var nytt (og populært) for Marvel-fans, som hadde måttet klare seg uten et slikt tilbud i Atlantic-perioden.

I Norge satte man i gang tre månedlige superhelthefter. I tillegg kom Conan, som forsvant fra det norske markedet året etter. Fra uke til uke skulle man kunne følge Marvel-utgivelsene. Til sammenligning hadde Atlantic i 1984 to månedshefter (Edderkoppen og Hulk) og tre kvartalsutgivelser (Ka-Zar, Lady Hulk og Tarantella) før SEMIC overtok. I tillegg kom diverse pocketbøker og album. Danskene lot ikke Conan være en del av sitt Marvel-program, men Interpresse presenterte i stedet en rekke 100-siders spesialhefter med høydepunkter fra Marvels tegneserier. De fellesnordiske utgivelsene var i begynnelsen Edderkoppen, Hulk og Prosjekt X. Edderkoppen hadde en periode Fantastiske Fire av John Byrne som biserie, men denne serien forsvant ut fra utgivelsesprogrammet i begynnelsen av 1985. Prosjekt X var ny i Norge som eget blad. Som X-mennene hadde Atlantic presentert serien i Atlantic Special i 1981 og 1982, og dermed kunne ikke det nye heftet presentere Uncanny X-Men fra starten i Giant Size X-Men nr. 1. I stedet hoppet man på i den siste historien Atlantic ga ut i 1982, og lot Chris Claremont/John Byrnes serier bli presentert frem til historien "Days of Future Past", som ble den foreløpig siste historien med X-Men på norsk da den kom på trykk i Prosjekt X nr. 11/85. Det kom også et album, Skyggedøden, med Prosjekt X.

Hulk hadde i Atlantic-perioden vært en storselger. Da SEMIC overtok var man tett oppe i de amerikanske utgivelsene, og de danske redigererne ønsket ikke å sende Hulk til hendelsene i Secret Wars før man var kommet til samme punkt i de øvrige heftene som ble gitt ut. Dermed valgte man å gi ut gammelt Hulk-materiale med handling fra før de første heftene Atlantic ga ut i 1980. Selv om Hulk fikk biserier som Alliansen og Jernmannen, var ikke dette godt nok til å holde bladet gående hver måned. Dermed ble det bare fire utgaver i 1986 før Hulk forsvant som eget blad. I stedet kom Demonen inn som nytt hefte. Det var Frank Millers Daredevil som kom ut hver måned det første året, før dårlige salgstall gjorde at det bare kom tre hefter i 1987. Like fullt klarte man å publisere alt av Millers første periode på serien.

I 1987 var SEMIC klar for å prøve ut ulike tegneserier. I tillegg til det månedlige Edderkoppen, kom også de nye heftene Marvel Superheltene og Marvel Spesial. Marvel Spesial ga leserne Chris Claremont/Frank Millers miniserie med Jerven og to 100-siders smakebiter av John Byrnes Gruppe Alfa i svart/hvitt. I Marvel Superheltene hoppet man på nyere historier med Prosjekt X, Fantastiske Fire, Alliansen og Hulk. Mens Prosjekt X inntok Marvel Spesial i 1988 sammen med Power Pack (og alene i 1989), fortsatte Fantastiske Fire og Hulk med John Byrne ved roret i Marvel Superheltene i både 1988 og 1989. Året etter fikk Prosjekt X eget blad, men det gikk inn etter et halvt år. I tillegg til serier fra Uncanny X-Men, kunne man her også lese stoff fra New Mutants og X-Factor. Det siste heftet stoppet for øvrig midt i crossoveren "Mutant Massacre".

Med seks utgivelser i året holdt Hulk det gående som eget blad i 1990 og 1991. I hovedsak var Todd McFarlane tegner i denne perioden. Også Demonen kom tilbake som eget blad en liten periode. Med Frank Miller som manusforfatter kom det til sammen fire nye hefter i 1988 og 1989.

I 1993 kom den siste Marvel-utgivelsen fra SEMIC. Det var Edderkoppen som forsvant fra markedet som det siste norske Marvel-bladet. I hele 1993 var heftet alene på markedet. Hovedserien fulgte Amazing Spider-Man fra nr. 229 (12/84) til nr. 350 (12/93) i SEMICs utgivelsesperiode. Dermed kunne flere av høydepunktene i Marvels Spider-Man trykkes på norsk. Her er både Roger Stern/John Romita jrs gode historier presentert sammen med blant annet David Michelinie/Todd McFarlanes glimrende samarbeid. En rekke klassiske serier med Spider-Man kom i tillegg på trykk i bladet Edderkoppen klassikere, som kom med ti utgivelser i perioden 1989-1992. Tre Marvel-pocketbøker ble også gitt ut i 1984 og 1985. Fantastiske Fire var representert i den ene med Jack Kirby/Stan Lees Galactus-saga, mens det kom to med Edderkoppen. Her var John Romitas første serier med Spider-Man på trykk i svart/hvitt.

Norsk Marvel-historie (del 1)


Marvel-heltene kommer til Norge (1968-1984)

Fra 1977 og frem til ut på 90-tallet var Atlantic Forlag en viktig aktør på det norske tegneseriemarkedet. Forlaget, med utgivelsesadresse i Fredrikstad, profilerte seg først og fremst gjennom utgivelser med Tarzan, Korak og Helan & Halvan, men også tegneserieheltene fra det amerikanske tegneserieforlaget Marvel endte opp på Atlantics utgivelsesprogram.
Atlantic i Norge hadde et utstrakt samarbeid med to nordiske søsterforlag - Atlantic i Sverige og Winthers i Danmark. De fleste bladene ble gitt ut i samtrykk, og Atlantic i Sverige ser ut til å ha vært den ledende aktøren i samarbeidet. Det svenske Atlantic ble drevet av en tidligere ansatt i forlaget Williams etter at sistnevnte forlag ble kjøpt opp av svensk SEMIC. Winthers i Danmark hadde i en årrekke gitt ut ulike pocketbøker, men fra 1978 satset man i tillegg på tegneserier i samarbeid med Atlantic.

I Norge hadde SE-bladene gitt ut Marvel-serier på slutten av 1960-tallet. Det var ikke mange heftene som ble gitt ut, og i løpet av første årgang var både Edderkoppen, Fantastiske Fire, Koloss (Hulk) samt fellesheftet til Fakkelen og Jernmannen en saga blott i 1968. Bare Demonen holdt det gående frem til 1970. Dermed var det et nybruddsarbeid Atlantic måtte gjøre da heftene Edderkoppen og Atlantic Serien, der Fantastiske Fire var hovedfigurer, dukket opp i 1978. I de første utgivelsene var Demonen biserie i Atlantic Serien (som senere skiftet navn til Fantastiske Fire) og Sub-mariner og Thor biserie i Edderkoppen. I tillegg til disse månedsheftene, satset Atlantic på diverse album, spesialutgaver og pocketbøker. Atlantic ga for eksempel ut hele 16 album og 11 pocketbøker med Edderkoppen frem til 1984. I tillegg kom minialbumserien Atlantic Spesial med både Edderkoppen og Fantastiske Fire som hovedfigurer. I det store og hele fikk Atlantic ut Amazing Spider-Man nr. 140-227 samt Peter Parker nr. 4-83. En del annet materiale med Edderkoppen fra det amerikanske heftet Marvel Team-Up havnet i diverse Edderkoppen-album og pocketbøker. Av Fantastic Four kom i hovedsak nr. 154 til 231 ut fra Atlantic Forlag.

I 1980 ble den norske Marvel-familien utvidet med Hulk. Hulk gikk på denne tiden på svensk fjernsyn, og mange østlendinger benyttet muligheten til å se TV-serien der. Dermed fikk også et Hulk-blad befeste seg på det norske markedet, og Atlantic brukte TV-statusen i sin markedsføring av bladet. At Hulk var en suksess for Atlantic kan man se av ekstrautgivelsene forlaget kom med. Hulk figurerte i månedsbladet sitt samt i 12 album- og 7 pocketbokutgivelser fra 1980 til 1984. I store trekk ble Incredible Hulk nr. 173-292 gitt ut.

I 1981 var det klart for enda en Marvel-utgivelse. I Atlantic Special, som nå var blitt gjort om til en antologitittel, kunne man lese om både X-mennene (X-Men nr. 101-114), Jernmannen, Daredevil (Demonen) og Spøkelsesrytteren. Sannsynligvis solgte ikke Atlantic Special godt nok, slik at bladet i 1982 ble erstattet med Demonen i eget blad - denne gang under navnet Våghalsen. Det ble med 11 utgivelser av Daredevil nr. 108-141 før figuren dukket opp som biserie i Hulk fra 1983 med Frank Millers Daredevil (nr. 162-184). I 1981 ble det også slutt på eget blad med Fantastiske Fire. Serien hadde noen gjesteopptredener som biserie i Edderkoppen, men så var det slutt på heltegruppen i norske utgivelser for en tid.

Det ble også flere faste utgivelser fra Atlantic. Alle de amerikanske originalheftene med She-Hulk kom på norsk i bladet Lady Hulk. Ka-Zar fikk man også stifte bekjentskap med i eget blad med de amerikanske utgivelsene 1-20 samt Ka-Zar The Savage 1-2, mens Spider-Woman fikk fire blader som Tarantella i 1984. Et annet hefte som må ha solgt bra var Dracula. Fra 1982-1984 kunne Atlantic trykke 23 blader med utdrag fra det amerikanske heftet "Tomb of Dracula", der Marv Wolfman og Gene Colan gjorde en kjempejobb med alles favorittvampyr.

Atlantic Forlag skal ha ros for en satsing som var både bred og med mange utgivelser, men hovedproblemet var en elendig redaksjonell profil. Utover opplysninger om neste heftet og egenreklame for andre utgivelser fra forlaget, var det ingenting som kunne hjelpe leserne. Når i tillegg seriene ble presentert i de merkeligste rekkefølger med stadige hopp frem og tilbake i kronologien, ble det vanskelig å følge med i heftene til Atlantic. For eksempel ble en historie der Black Cat overlevde et angrep publisert mange måneder før episoden der hun tilsyelatende døde. Dette var dårlig redigering, og Marvel-seriene var alt annet enn en lang rekke tegneserier som kunne leses i riktig rekkefølge. Et eksempel kan vi se i de første Edderkoppen-utgivelsene. Her hoppet man fra Amazing Fantasy nr. 15 til Amazing Spider-Man nr. 1, 74 og til 140 på de tre første bladene. Deretter fikk man seriene i kontinuitet, før man i 1980 plutselig presenterte Ditko-materiale i alt annet enn riktig rekkefølge og med enkelte hopp.

Ved siden av Atlantics Marvel-utgivelser hadde Hjemmet sikret seg Moon Knight. I bladet Månebaronen kunne forlaget presentere de glimrende seriene til Doug Moench og Bill Sienkiewicz i 25 hefter i årene 1981-1983. Biserie var Conan i farger, men med bare et fåtall sider hver gang ble det vanskelig å følge med i denne. Månebaronen dukket også opp i to utgaver av Supertempo.

Atlantics tegneserier var på mange måter et bedre tilbud enn SEMICs DC-utgivelser på samme tid. Mens Atlantics Edderkoppen og Atlantic Serien var på 52 sider i 1978, kunne Supermann og Lynvingen bare by på 36 sider med superheltaction hver måned. Det var først i 1979 at SEMIC-heftene kom opp på samme sidetall. Dette må tolkes som at SEMIC så på Atlantics utgivelser som en trussel i markedet.

Det var først og fremst Marvel-serier fra 70-tallet som ble gitt ut av Atlantic de første årene. Originalheftene hadde 17 sider med historier, og Atlantic valgte å redigere 51 originalsider til 48 sider handling i hvert hefte. Som regel var det den første siden med splashpage og resyme fra forrige hefte som ble kuttet ut i de norske utgivelsene, men enkelte ganger kunne også sider som var viktig for handlingen bli kuttet bort.

Stan Lee var ikke alene

Bergen Byavis forteller i artikkelen ”Krever sin del av suksessen” i nr. 7/2005 om tegneserieskaperen Stan Lee. Saken, som presenteres uten byline, er full av faktiske feil. Stan Lee er for eksempel ikke tegner. Serieskaperen arbeidet derimot i en årrekke som redaktør og manusforfatter på ulike tegneserier for det amerikanske tegneserieforlaget Marvel. Allerede i 1940 ble den da sytten år gamle Lee ansatt hos Marvel, og samme år fikk han sine første manuskripter på trykk. Frem til syttitallet stod Stan Lee for et utall manus til forskjellige tegneserier innen ulike genrer, men det er først og fremst superhelttegneserier han er best kjent for.

I teksten i Bergen Byavis presenteres Stan Lee som skaper av tegneserier som Fantastic Four, X-Men, Silver Surfer, Iron Man, Daredevil og Captain America. Mens Daredevil, Iron Man, X-Men og Fantastic Four er et resultat av samarbeid der Stan Lee var involvert, er det helt feil at Lee skapte Captain America og Silver Surfer. Captain America ble skapt av serieskaperne Joe Simon og Jack Kirby i 1941. Stan Lee var involvert som manusforfatter da den patriotiske tegneseriefiguren ble introdusert på ny i det amerikanske tegneseriemarkedet på sekstitallet, men han var ikke skaperen av figuren. Silver Surfer ble skapt av Jack Kirby da Kirby tegnet en historie med Fantastic Four i 1965. Stan Lee hadde laget et manusutkast Kirby arbeidet videre med da han tegnet historien, og under tegnearbeidet satte Jack Kirby plutselig Silver Surfer inn i fortellingen. I en rekke intervjuer har Stan Lee bekreftet at han ikke er skaper av Silver Surfer, men Lee har etter 1965 stått for manus til mange historier der Silver Surfer har vært hovedperson. Blant annet kan figurens eget serieblad i USA fra 1968 nevnes, der den nå avdøde tegneren John Buscema tok seg av tegningene.

Når det gjelder Fantastic Four har tegneren Jack Kirby i et intervju med tidsskriftet Comics Journal hevdet at han stod bak idéen bak tegneserien, og at han tok seg av både manus og tegninger. I samme intervju er det implisitt at X-Men også er Kirbys verk. Mens det kan argumenteres for at Fantastic Four har elementer som bygger på Kirbys tegneserie Challengers of the Unknown fra 1958, er det ikke usannsynlig at X-Men er noe Jack Kirby skapte alene. For Iron Man sin del er det ingen tvil om at figuren er et samarbeidsprosjekt. Lee hadde idéen, Kirby tok seg av utformingen av tegneseriefiguren, og serietegneren Don Heck var sammen med Jack Kirby ansvarlig for å tegne de første tegneseriene med Iron Man til manus av Stan Lees bror, Larry Lieber.

Til forsvar for Bergen Byavis skal det nevnes at en rekke ulike tekster publisert i ulike amerikanske tidsskrifter og aviser de siste årene forteller at Stan Lee er opphavsperson for både de nevnte og en rekke andre tegneseriefigurer uten at han egentlig er det. I flere tilfeller har Lee i ettertid gått ut og beklaget den journalistiske vinklingen som pressen har valgt, som har gitt et feilaktig inntrykk av serieskaperprosessen. For øvrig må det nevnes at Lee som redaktør for forlaget Marvel hadde makt til å bestemme hva som skulle på trykk av tegneserier, men det gjør ham ikke automatisk til opphavsmann.

Anmeldelse: De beste Spider-Man-historiene


Edderkoppmannens beste?

I forordet til denne boken med Spider-Man-tegneserier omtales seriefiguren som "en av de mest leste og populære tegneserier noensinne". Det er riktig. Spider-Man har oppnådd en meget stor popularitet, og mange setter pris på historiene med tegneseriefiguren som lenge het Edderkoppen på norsk.

Spider-Man kom til Norge som tegneserie i 1968. Det kom bare åtte hefter før Edderkoppen forsvant fra det norske markedet. Serien dukket opp igjen med eget blad i Norge i 1978. Helt frem til 1993 holdt bladet Edderkoppen det gående før det ble borte. I 1999 satset Egmont på nytt med Spider-Man, og frem til i dag har heftet kommet hver måned. Siden den gang har Spider-Man vært filmaktuell to ganger, og i forbindelse med den siste filmen kom boken "De beste Spider-Man-historiene" på norsk i fjor sommer. Her presenterer Egmont kremen av Spider-Man-tegneserier. Det begynner med tre avsnitt laget av de opprinnelige serieskaperne Steve Ditko og Stan Lee, der Spider-Man slåss mot superskurken Doctor Octopus. Selv om det er slåsskampene som er hovedpoenget i superhelttegneseriene, er denne historien også en psykologisk tegneserie der vi kommer under huden på Spider-Mans alter ego Peter Parker. Parker begynner som universitetsstudent samtidig som tanten May blir dødssyk. Dermed er dette også historien om den dårlige samvittigheten som gnager universitetsstudenten som føler han kommer til kort med å hjelpe sin tante. Historien er nesten 40 år gammel, men Ditkos tegninger gir den en sjarm som er uimotståelig i denne anmelders øyne.

Den neste historiesekvensen er de første historiene tegnet av John Romita til manuskript av Stan Lee. Romita hadde tegnet en rekke romantikktegneserier, og han ga persongalleriet til Spider-Man et penere utseende enn det Steve Ditko hadde stått bak. Fra Lee og Romita får vi se Spider-Man kjempe mot Green Goblin og Kingpin. Fra begynnelsen av 1970-tallet stammer to historier av manusforfatteren Gerry Conway og tegnerparet Gil Kane/John Romita der Spider-Man nok en gang møter Green Goblin, som denne gangen dreper Parkers kjæreste Gwen Stacy. Historiene er et viktig vendepunkt i serien om Spider-Man, men som tegneserie er dette såpeopera ispedd action. Boken avsluttes med en lengre historie av manusforfatter Denny O'Neil og tegneren Frank Miller fra 1980. Miller gikk videre til å bli en av de største serieskaperne i USA, og tegningene hans er gode. Dette er ikke en av de beste historiene med Spider-Man etter 1970, og den forsvarer ikke en plass i boken. O'Neil og Miller laget en mye bedre historie sammen som kom på trykk i det norske Edderkoppen nr. 10/1984, og den ville vært et bedre innslag. Og da har vi ikke en gang nevnt enkelte andre gode historier fra åtti- og nittitallet laget av andre serieskapere.

Egmont spikrer fast ved denne utgivelsen at dette er de beste historiene med Spider-Man. Denne anmelder er ikke helt enig i utvalget, men som en samling med gode historier med Spider-Man holder dette mål. Spider-Man var best de første åtte-ti årene, og dermed er det helt riktig at tegnere som Steve Ditko og John Romita dominerer. Serien hadde en renessanse tidlig på åttitallet med Roger Stern og Tom DeFalco som manusforfattere, og det burde vært med eksempler fra deres arbeid. Sterns "The Kid Who Collect Spider-Man" er en klassiker vi dessverre ikke har fått på norsk så langt. Den burde vært med her. Det burde også serier fra perioden da Spider-Man hadde en svart drakt. Like fullt er dette en god samling som Spider-Man-interesserte bør ta en nærmere kikk på.

"Spider-Man: De beste Spider-Man-historiene" av Stan Lee, Steve Ditko m.fl.
249 kroner
Egmont Serieforlaget

Anmeldelse: MAX nr. 1


Fra rockehelter til superhelter

Det norske tegneserieforlaget Seriehuset startet opp som en ny aktør på markedet i 2003. Så langt har Seriehuset blant annet gitt ut en rekke superhelttegneserier og enkelte album med norske tegneserier. I juli 2004 debuterte tegneserieantologien MAX. I MAX møter vi en rekke amerikanske tegneserier samt den norske serien Pia Zawa av Tore Knutsen. Knutsens serie har vært på trykk på norsk tidligere. Blant annet figurerte den i svart/hvitt i det for lengst nedlagte X9 Spesial på begynnelsen av 90-tallet, men i MAX er det en oppdatert utgave av serien i farger. Her har Knutsen en helt annen stil, der tegninger, collager og datagrafikk smeltes sammen til en flott helhet.

Hovedseriene i MAX er fjorårets kinoaktuelle Hellboy, Sin City av Frank Miller og tegneserien Kiss, der de kjente rockestjernene er blitt superhelter. Kiss fungerer bra som superhelttegneserie med gode tegninger og brukbart manus, mens Sin City er rosinen i pølsen. Frank Millers serie i svart/hvitt er en god leseopplevelse. Det samme er Mike Mignola Hellboy, som Seriehuset gjerne kunne presentert inngående i bladet. Det er ikke lett å komme inn i serien, som her publiseres for første gang på norsk. Kanskje Seriehuset kunne presentert et annet avsnitt først, som for eksempel "King Vold", der Hellboy besøker Norge?

MAX er en flott leseopplevelse, men antologiformen gjør at man ikke får maksimalt utbytte av det første bladet før de neste heftene er utgitt. Med så godt som bare fortsettende historier i MAX tar det tid før man kan lese de fullstendige historiene. Like fullt er MAX et velkomment tilskudd på det norske seriemarkedet. Tegneserier for voksne er det lite av for tiden, og skal Seriehuset satse med såpass gode serier som i den første utgivelsen, blir det spennende å følge bladet videre.

MAX nr. 1
49 kroner
Seriehuset

(Anmeldelsen har tidligere vært publisert i Laksevågposten.)

Kommende hefteutgivelser

21. november:
Spider-Man nr. 11/2005
(Egmont Serieforlaget)

28. november:
X-Men nr. 6/2005
(Egmont Serieforlaget)

?. april:
Ultimate Spider-Man nr. 1/2006
(Egmont Serieforlaget)

Oppdatert 31. oktober